یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

۶ راه‌حل برای رفع مسدودی حساب چک‌های برگشتی

08 بهمن 1402
۶ راه‌حل برای رفع مسدودی حساب چک‌های برگشتی

صدور چک برگشتی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای ذینفع چک و صادرکننده آن ایجاد نماید. در قانون جدید چک که از سال۱۴۰۰ تعیین گردید، یکی از اصلی‌ترین اصلاحات، مسدودی حساب صادرکننده چک برگشتی به مقدار کسری مبلغ چک می‌باشد. این اقدام بانک مرکزی به‌منظور کاهش چک‌های برگشتی صورت گرفته است.

۷ دلیل مهم مسدودی حساب چک برگشتی

باتوجه به ماده ۳ قانون صدور چک «صادر کننده چک باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ مذکور در بانک محال علیه وجه نقد داشته باشد و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده، به صورتی از بانک خارج نماید یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد و نیز نباید چک را به صورتی تنظیم نماید که بانک به عللی از قبیل عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک، یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خودداری نماید.»

بنابراین باتوجه به ماده ۳ قانون صدور چک، حساب چک برگشتی به دلایل زیر مسدود می‌گردد:

  1. حساب کسری موجودی داشته باشد.
  2. حساب موجودی نداشته باشد.
  3. امضاء صادرکننده چک مطابق امضاء‌ رو چک نباشد.
  4. امضاء دارای نقص باشد.
  5. تاریخ عددی با حروفی روی برگه چک مغایرت داشته باشد.
  6. مندرجات چک مخدوش باشند.
  7. مبلغ حروفی با عددی چک مطابقت نداشته باشند.

رفع مسدودی حساب چک برگشتی چه شروطی دارد؟

 قانون گذار علاوه براینکه برای مسدودی حساب چک‌های برگشتی قانون جدید وضع نموده است، برای رفع آن نیز شرایطی مطرح کرده است. در ادامه با این شرایط به طور کامل آشنا خواهید شد:

  • گذشت حداقل ۳ سال، از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت چک
  • عدم وجود دعوای حقوقی یا کیفری در این سه سال از طرف دارنده چک علیه صادرکننده چک برگشتی

 در ادامه با ۶ راه‌حل برای رفع مسدودی حساب آشنا خواهید شد.

۶ راه‌حل برای رفع مسدودی حساب چک‌های برگشتی

در قانون جدید مربوط به چک راه‌های برای رفع مسدودی چک وجود دارد که این راه‌ها به شرح زیر هستند:

واریز کسری مبلغ:

اولین روش، واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری مزبور نزد بانک است. توجه داشته باشید که پس از واریز کسری باید درخواست مسدودی این مبلغ در بانک ثبت گردد و سپس ظرف سه روز واریز کسری را به دارنده چک اطلاع دهید. در غیر این صورت حساب تا زمان مراجعه دارنده چک مسدود خواهد بود. مگر اینکه یک سال از واریز کسری گذشته باشد.

ارائه لاشه چک به بانک:

دومین روش، ارائه لاشه چک به بانک توسط صادرکننده آن است.

ارائه رضایت نامه به بانک:

سومین روش، ارائه یک رضایت نامه به بانک است. این رضایت نامه باید از دارنده چک گرفته شده باشد و توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردیده باشد. همچنین می‌تواند این رضایت نامه در قالب یک نامه رسمی باشد که از شخص حقوقی یا حقیقی دارنده چک، گرفته شود.

ارائه نامه رسمی از مراجع قضایی:

چهارمین روش، ارائه یک نامه رسمی از سوی مراجع قضایی یا ثبتی دارای صلاحیت می‌باشد. در این نامه باید پایان یافتن عملیات اجرایی مربوط به چک برگشتی قید گردد و سپس به بانک تحویل داده شود.

ارائه حکم قضایی به بانک:

پنجمین روش، ارائه حکم قضایی با موضوع عدم بدهکاری صاحب حساب به بانک است.

گذشت ۳ سال از تاریخ برگشت چک:

چنانچه مدت سه سال، از تاریخ برگشت چک گذشته باشد و در این مدت، هیچ دعوای حقوقی یا کیفری در خصوص برگشت چک در دادگاه انجام نشده باشد، می‌توانید برای رفع مسدودی حساب چک برگشتی اقدام کنید.

مراحل رفع مسدودی حساب چک برگشتی

چنانچه حساب شما به دلیل چک برگشتی مسدود شده باشد باید مراحل زیر را به صورت حضوری قدم به قدم طی کنید:

  1. پیش از هرکاری باید کسری مبلغ را به حساب مذکور واریز کنید یا برای در یافت رضایت‌نامه، نامه شخص حقوقی یا دستور قضایی اقدامات اولیه را انجام دهید.
  2. سپس با در دست داشتن مدارک فوق به بانک مورد نظر مراجعه کنید.
  3. فرم درخواست رفع مسدودی حساب بانکی را تکمیل نموده و همراه با کارت شناسایی تحویل بانک دهید.
  4. شعبه بانک پس از بررسی مدارک، مسدودی حساب شما را رفع کرده و به شما نتیجه را اعلام خواهد کرد.

رفع مسدودی حساب چک برگشتی چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً مسدودی حساب چک برگشتی پس از مراجعه حضوری به بانک و ارائه مدارک به‌صورت فوری و در همان روز رفع می‌گردد. البته لازم است بدانید که مدت زمان رفع مسدودی حساب باتوجه‌به شرایط بانکی و سیاست‌های هر بانک متفاوت است. برای اطلاعات دقیق‌تر در این باره، بهتر است با بانک موردنظر تماس بگیرید.

نحوه استعلام مبالغ مسدود شده حساب‌ها بابت چک برگشتی

برای استعلام مبالغ مسدود شده، باید مراحل زیرا طی کنید:

ابتدا وارد سامانه محچک بانک مرکزی شوید

اطلاعات خواسته شده را با دقت وارد کنید. (این اطلاعات شامل کدملی و شماره تلفن همراه صاحب چک، مشخصات چک است)

سپس روی گزینه «دریافت کد تایید» کلیک کنید.

 در نهایت مبالغ مسدوده شده حساب‌ها بابت چک را مشاهده خواهید کرد.

استعلام رفع مسدودی حساب چک برگشتی

گرفتن استعلام رفع مسدودی حساب چک برگشتی یا بهتر است بگوییم رفع سوء اثر از چک یکی از کارهای است که حتما باید پس از واریز کسری وجه و برداشت آن توسط دارنده چک انجام دهید. زیرا در صورتی که رفع سوء اثر به‌درستی انجام نشود و همچنان حساب مسدود بماند. عواقب برگشت چک به فرد متحمل می‌شود.

از این عواقب می‌توانیم به جلوگیری از صدور چک جدید، دریافت دسته چک جدید، مسدودی تمام حساب‌های بانکی و غیره اشاره کرد.

اخبار مرتبط
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: هر نوع قرارداد رهن و اجاره ساختمان اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی توسط افراد و مشاوران املاک با اتباع خارجی غیر مجاز ممنوع است.
گفتنی است صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌ها استفاده می‌کنند، از مزایای عدم مراجعه به ادارات و قرار گرفتن در فرایند طولانی تشخیص و رسیدگی،عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر، امکان تقسیط مالیات در بازه‌های زمانی بیشتر و عدم نیاز به تکمیل جداول درآمد و هزینه (اظهارنامه) برخوردار می‌شوند.
این شرکت همچنین بار دیگر تاکید کرده که تمام شهروندان باید در هنگام سوخت‌گیری به مسائل ایمنی توجه کنند، کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت صرفاً برای سوخت‌گیری موارد اضطراری در نظر گرفته شده است و بهتر است شهروندان با رعایت دقت و نکات ایمنی، از کارت سوخت شخصی خود استفاده و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی خود به دیگران جدا خودداری کنند.
به کمک این طرح دیگر نیازی به حمل کارت‌های فیزیکی و نگرانی گم شدن یا فراموش کردن آنها نیستید. نسخه ‌های الکترونیکی کارت ‌ها از امنیت به مراتب بالاتری نسبت به کارت‌ های فیزیکی برخوردارند. ضمنا این طرح برای مردم هزینه‌ای ندارد و حتی با حذف کارت‌های فیزیکی، هزینه‌های دریافت و تعویض کارت‌های جدید را نیز کاهش می‌دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها