شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

قانون جدید بیمه شخص ثالث اعلام شد + جزییات

13 اسفند 1402
قانون جدید بیمه شخص ثالث اعلام شد + جزییات

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث راننده‌محور، رانندگان به پرخطر و کم خطر تقسیم بندی می‌شوند.

به گزارش بانک اول طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ برای کلیه وسایل نقلیه، از روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه تا روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، به مدت ۳۰ روز با شرط خرید بیمه یکساله اجرایی شد.

این طرح تا تاریخ ۲۹ اسفند ماه به مدت ۴۸ روز برای موتور سیکلت و وسایل نقلیه کشاورزی ادامه خواهد داشت.

براساس قانون، همه خودروها حتی اگر در پارکینگ نیز متوقف شده باشند باید دارای بیمه شخص ثالث باشند. این قانون برای تمامی وسایل نقلیه اعم از موتور نیز پابرجا است. به همین علت اگر به تاریخ شروع بیمه‌نامه خودروهای صفر نگاهی بیندازید، تاریخ آن با تاریخ خروج خودرو از کارخانه برابری می‌کند. (البته این موضوع برای خودروهای داخلی صدق می‌کند.) یکی از موارد اشتباه در خرید بیمه نامه، این است که افراد فکر می‌کنند اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشند یا آن را با تأخیر خریداری کنند، فقط در صورت تصادف دچار مشکل می‌شوند؛ اما بهتر است بدانید در صورت تمام شدن بیمه شخص ثالث، به ازای هر یک روز، جریمه خواهید شد.

لازم است بدانید که بیمه‌نامه‌های شخص ثالث به صورت کوتاه مدت بین ۵ روز تا ۲۷۰ روز صادر می‌شود؛ اما به طور معمول می‌توانند یک ساله باشند.

قانون بیمه شخص ثالث

گفتنی است بر اساس قانون بیمه شخص ثالث راننده‌محور، رانندگان به پرخطر و کم خطر تقسیم بندی می‌شوند و زمانی که رانندگان پرخطر بر اساس شاخص‌هایی شناسایی شدند هنگام صدور بیمه نامه مبالغ بر اساس پرخطر بودن آن‌ها محاسبه می‌شود و اگر کم خطر باشند برای آن‌ها تخفیفاتی لحاظ می‌شود و بر این اساس دیگر بار رانندگی پرخطر بر دوش تمام جامعه نخواهد بود موضوعی که در برخی از کشورهای جهان مرسوم و در کشور ما نیز قانون بر اجرای آن تاکید دارد.

تفاوت جریمه بیمه نکردن ماشین با دیرکرد آن

اگر تاریخ بیمه شخص ثالث بگذرد، به عبارتی برای شما نداشتن بیمه شخص ثالث در نظر گرفته خواهد شد. در این مدت اگر تصادفی کنید، شرکت بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت نخواهد داشت. انگار شما ماشین خود را بیمه نکرده‌اید و پلیس هم در این حالت هم شما را جریمه خواهد کرد. اما جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به جریمه‌ای گفته می‌شود که در ازای هر یک روزی که از تاریخ انقضای بیمه‌نامه ثالث شما می‌گذرد، برای شما در نظر گرفته می‌شود.

بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲

هر ساله در موقعیت‌های خاص، بیمه مرکزی طرح‌های بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث را تصویب می‌کند. در سال ۱۴۰۲ مانند هر سال، این طرح با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه، در راستای فرهنگ‌سازی، اجرای طرح‌های تشویقی به منظور افزایش ضریب نفوذ بیمه و ایجاد پوشش همگانی اجرا شد. بر اساس این طرح تمامی جرایم دیرکرد موتورسیکلت‌ها، خودروها و وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه با خرید بیمه شخص ثالث یک ساله بخشیده می‌شود.

طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث کلیه وسایل نقلیه از تاریخ ۱۲ بهمن ماه مصادف با سالگرد بازگشت امام خمینی(ره) تا ۱۱ اسفند ماه مصادف با ولادت حضرت قائم(عج) به مدت ۳۰ روز با شرط صدور بیمه ‎نامه به صورت یک‌ساله اجرایی شود. طرح بخشش جرایم موتور سیکلت‎ها و وسایل نقلیه کشاورزی تا تاریخ ۲۹ اسفند به مدت ۴۸ روز ادامه خواهد داشت.

میزان هزینه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تا مدت یک سال به صورت روزانه حساب می‌شود. در صورت تأخیر، افراد باید در زمان تمدید بیمه‌نامه خودرو یا موتور و صدور بیمه جدید، جریمه دیرکرد بیمه را به شرکت بیمه‌گر پرداخت کند. برای محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزانه، باید قیمت حق بیمه پایه اعلامی از سوی بیمه مرکزی را تقسیم بر ۳۶۵ روز سال کرد. به عنوان مثال، با توجه به اینکه حق بیمه پایه خودروهای ۴ سیلندر در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴,۲۴۱,۹۰۰ هزار تومان است، جریمه روزانه بیمه شخص ثالث ماشین‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرند، روزانه ۱۱,۶۲۲ تومان در نظر گرفته می‌شود.

اگر زمان عدم تمدید بیمه‌نامه وسیله نقلیه بیشتر از یک سال باشد، جریمه همان یک سال در نظر گرفته می‌شود. عوامل زیادی در تعیین مقدار جریمه دیرکرد شخص ثالث موثر هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

نوع خودرو

تعداد سیلندر

ظرفیت بار ماشین

از همه مهم‌تر شرکت بیمه‌گر!

نکته مهم دیگر اینکه هر شرکتی، روند محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث متفاوتی دارد. برای همین شاید مبلغ جریمه هم فرق داشته باشد. همچنین باید بدانید در فرمول محاسبه جریمه دیرکرد، قیمت بیمه نامه یکساله بدون تخفیف در نظر گرفته خواهد شد. برای اینکه دلایل اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث شرکت‌های مختلف را بدانید، روی این لینک کلیک کنید.

میزان جریمه دیرکرد قیمت بیمه ماشین برای خودروهای سواری در سال ۱۴۰۲ بسته به نوع خودرو در جدول زیر آورده شده است:

نوع وسیله نقلیه جریمه دیرکرد (به تومان)
سواری کمتر از ۴ سیلندر ۸۳۴۹
سواری پیکان، پراید و سپند ۹۸۸۸
سواری سایر چهار سیلندر ۱۱۶۲۲
سواری بیش از چهار سیلندر ۱۳۰۰۸
موتورسیکلت گازی ۲۰۷۲.۸۸
موتورسیکلت دنده ای یک سیلندر ۲۵۳۲.۳۳
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا ۲۷۸۱.۶۵
موتورسیکلت سه چرخ ۲۹۹۱.۷۹
بارکش تا ۱ تن ۱۰۲۹۹.۰۵
بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۱۲۳۱۶.۱۷
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۱۵۵۸۹.۳۲
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۹۹۷۳.۷۰
بارکش بیش از ۱۰ تا ۲۰ تن ۲۳۲۴۳.۲۹
بارکش بیش از ۲۰ تن ۲۴۶۳۲.۳۳

محاسبه جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت

بیمه شخص ثالث برای موتور سیلکت هم اجباری است؛ عدم تمدید آن نیز جریمه دارد. نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت دقیقاً مشابه بیمه ماشین است؛ برای این کار باید حق بیمه پایه موتورسیکلت را تقسیم بر ۳۶۵ روز سال کرد. در جدول زیر، میزان جریمه روزانه تاخیر تمدید بیمه موتورسیکلت‌های مختلف را مشاهده می‌کنید:

نوع موتورسیکلت جریمه دیرکرد (به تومان)
موتور گازی ۲,۰۷۳
موتور یک سیلندر ۲,۵۳۳
موتور دو سیلندر و بیشتر ۲,۷۸۲
موتور سه چرخ یا سایدکار ۲,۹۹۲

توضیح بیشتر جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه ثالث بعد از اتمام بیمه خودرو محاسبه می‌شود. اینکه شما بعد از انقضای اعتبار بیمه خود در سطح شهر تردد داشته یا نداشته باشید، تفاوتی را در محاسبه جریمه دیرکرد ایجاد نمی‌کند. در واقع، در هر صورتی این جریمه می‌بایست پرداخت شود. باید گفت که نداشتن بیمه شخص ثالث از جرایم ستاره دار است. فقط در صورتی این جریمه راه دیگری را در پیش می‌گیرد که بخشوده شود. شرایط بخشودگی به شرح زیر هستند:

اگر نسبت به تمدید بیمه شخص ثالث وسیله خود اقدام نکرده و آن را به تعویق بیندازید مجبور خواهید شد جریمه دیرکرد را نیز پرداخت نمایید. این جریمه به صورت روزانه محاسبه می‌شود. مقدار جریمه دیرکرد باعث افزایش نرخ شخص ثالث خودرو خواهد شد. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران هرساله جریمه دیر کرد بیمه شخص ثالث را تصویب و به شرکت‌های بیمه ابلاغ خواهد کرد.

اخبار مرتبط
با این حال چند روز پیش سخنگوی تعزیرات حکومتی اعلام کرد که بنا به دستور رئیس جمهور مقرر شده تولید این خودرو در سال جاری نیز ادامه یابد. بر همین مبنا هم شرکت ایران خودرو با اعلام قیمت جدید برای پژو پارس، اقدام به ارسال فراخوان به متقاضیان کرد.
قیمت کارخانه ای فردا موتورز برای سوبا m۴ صفر مدل ۱۴۰۲ یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. با مطالعه جدول زیر اطلاعات کاملی درباره قیمت روز انواع خودرو فردا به دست خواهید آورد.
به عنوان مثال فردی کارت سوخت خود را به صورت کامل با قیمت ۳۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته است. حتی امکان ثبت در دفتر اسناد هم برای فروش و انتقال کارت سوخت اعلام می‌شود.
وزیر صمت درباره برنامه های وزارت صمت در خصوص افزایش تولید خودرو و واردات خودرو از کشورهای آفریقایی توضیحاتی داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها