یکشنبه, 15 مهر 1403 2024,October

نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند

18 تیر 1403
نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

چک و تعیین ضمانت اجرا

به گزارش بانک اول وقتی قراردادی تنظیم می‌کنید و بابت مبلغ آن چک می‌کشید، در صورتی که قرارداد به هر دلیلی باطل و فسخ شود، برای اطمینان از پس دادن چک در چنین شرایطی، خسارت تاخیر در پس دادن چک تعیین کنید که مثلاً ظرف دو روز لاشه چک را پس بدهد وگرنه فلان مبلغ بابت خسارت تأخیر در تحویل چک دریافت می‌شود (تعیین ضمانت اجرا).

مجازات رمالی و فالگیری

هرگونه اقدام به رمالی، جن‌گیری و فالگیری جرم است و فردی که از این طریق مردم را در اثر عدم آگاهی فریب دهد و این کار را کسب و پیشه خود قرار دهد و پولی از این بابت بگیرد، طبق قانون مجازات کلاهبردار را خواهد داشت که حبس از یک تا ٧ سال و جزای نقدی خواهد بود.

فروش جهیزیه توسط زوج

اگر مردی بدون اجازه همسر جهیزیه را بفروشد، طبق قانون مسئول است و زن می‌تواند در دادگاه کیفری شکایت فروش مال غیر را مطرح کند. مرد فقط تا زمانی که زندگی مشترک پابرجاست حق استفاده از این اموال را خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط
از آنجا که درآمدزایی دارندگان این دستگاه‌های خودپرداز از محل تراکنش‌هایی است که انجام می‌شود، ممکن است بعضی از آنها برای کسب سود و درآمد بیشتر دست به کارهای عجیب و غریبی بزنند. مثلا با افتتاح چند حساب و گرفتن کارت‌های بانکی مختلف و حتی استخدام افرادی در طول روز نسبت به انجام تراکنش‌های مختلف با خودپردازهای خود اقدام می‌کنند.
طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، مسافرانی که در پروازهای لغو شده هفته گذشته نتوانسته اند مبالغ خود را بدون کسر جریمه استرداد کنند در اولویت دریافت بلیت پروازهای داخلی قرار دارند.
به منظور پیشگیری از تشخیص جعل مدارک در آینده از روش یادگیری ماشین استفاده می‌شود. دولت‌ها و صاحبان مشاغل هم مایل هستند تا از این روش برای جلوگیری از پیشامدهای ناخوشایند استفاده کنند. چون که افراد سودجو مایل هستند تا از روش‌های جدیدی برای جعل هویت استفاده نمایند. برای مثال، صرافی‌های دیجیتال، کارگزاری‌ها، بانک‌ها و سیستم‌های امنیتی پیشرفته به امنیت بالا جهت جلوگیری از جعل مدارک نیاز دارند.
سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی در سراسر کشور (به‌جز استان‌های مرزی) که تا پیش از این ۶۰ لیتر در هر نوبت بود، تغییر کرد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها