ﺳﻪشنبه, 10 مهر 1403 2024,October

فرمول جریمه برای مشترکان پُر مصرف برق

09 مهر 1403
فرمول جریمه برای مشترکان پُر مصرف برق

با خروج از ماه‌های گرم سال و کاهش الگوی مصرف برق، از مشترکان خواسته شده تا مصرف برق خود را مدیریت کنند تا مشمول افزایش هزینه‌ها نشوند.

به گزارش بانک اول قیمت تمام‌شده هر کیلووات برق در حال حاضر 754تومان است و اگر مشترکان در رده پرمصرف‌ها و برق‌خواران قرار گیرند، هر کیلووات اضافه بر 2.5برابر الگوی تعیین‌شده، برای آنها 3770تومان حساب خواهد شد. بنابراین اگر مصرف اضافه به‌طور مثال 300کیلووات باشد، هزینه برق یک میلیون و 300هزارتومانی به آنها تحمیل می‌شود. در این بین،‌الگوی مصرف برق در فصل پاییز در مناطق غیرگرمسیری 100کیلووات ساعت نسبت به فصل تابستان کاهش می‌یابد. قانون دست وزارت نیرو را باز گذاشته تا با جریمه سنگین، مشترکان پرمصرف برق را نقره‌داغ کند. مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر می‌گوید: مشترکان پرمصرفی که بیشتر از 2.5برابر الگو مصرف دارند هزینه تأمین برق 5برابری در تعرفه برق آنها لحاظ می‌شود.‌

قبض‌تان گران‌تر آمد تعجب نکنید


براساس ماده6 قانون مانع‌زدایی توسعه صنعت برق که در سال1401به تصویب مجلس رسیده، مصرف مازاد بر الگوی تعیین‌شده در تعرفه مشترکان خانگی براساس روش پلکانی و افزایشی محاسبه و در قبض‌ها درج خواهد شد. حال اگر شما با قبض برق میلیونی مواجه شده‌اید، تعجب نکنید و به فکر کاهش میزان مصرف خود باشید.
به‌ گفته مصطفی رجبی مشهدی، الگوی مصرف برق ماهانه تابستانی در مناطق غیرگرمسیری ۳۰۰کیلووات ‌ساعت است که با شروع فصل پاییز به ۲۰۰کیلووات‌ ساعت در‌ ماه کاهش می‌یابد. با این اظهارنظر حواستان باشد و فکر نکنید که همانند تابستان می‌توان برق مصرف کرد، چراکه سقف الگو در نیمه دوم سال تغییر می‌کند.
مدیرعامل توانیر می‌گوید: ساختار تعرفه‌گذاری به‌ گونه‌ای طراحی شده که بیشترین یارانه را مشمول مشترکانی می‌کند که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته‌اند و قبض‌های برق ارزان‌تری دریافت می‌کنند.‌

کنتور برق را کنترل کنید


ساکنان مناطق غیرگرمسیری و عادی ازجمله تهرانی‌ها و شهروندان کلانشهرهای مشهد، اصفهان و تبریز و دیگر شهر‌ها مراقب باشند و کنتور برقشان را کنترل کنند تا با دریافت پیامک قبض برق میلیونی فیوزشان نپرد و عصبانی نشوند؛ چراکه این شهرها بیشترین تعداد مشترکان برق را در کل کشور به ‌خود اختصاص داده‌اند و سقف مصرف برق در یک ‌ماه در این مناطق 200کیلووات خواهد بود. رجبی مشهدی هشدار می‌دهد که مشترکان باید مراقب مصرف برق خود باشند و به این نکته توجه کنند که الگوی مصرف از ۳۰۰کیلووات ‌ساعت به زیر ۲۰۰کیلووات ‌ساعت در‌ ماه رسیده است، در صورتی‌ که مصرف خود را کنترل نکنند مشمول تعرفه‌های بالاتر که پلکانی- افزایشی و نزدیک هزینه‌های تأمین برق است، خواهند شد. قیمت تمام‌شده هر کیلووات برق در حال حاضر 754تومان است.

توانیر چگونه حساب می‌کند؟


مدیرعامل توانیر شاخص‌های تعیین نرخ تأمین برق را که تعرفه‌ها براساس آن طراحی می‌شود، شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه‌های حرارتی مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک در 3 سال گذشته، هزینه ترانزیت برق و هزینه سوخت نیروگاهی اعلام کرد که به‌صورت سالانه تعیین می‌شود .



چگونه از توانیر خسارت بگیریم؟


  برای دریافت خسارت ابتدا باید به سامانه بیمه حوادث مشترکین برق خانگی و تجاری به نشانی bimeh.tavanir.org.ir بروید و فرم آنلاین اعلام خسارت را پر کنید.  با این اقدام یک کد رهگیری در اختیار مشترک خسارت‌دیده قرار می‌گیرد و کارشناسان برق  به محل مراجعه می‌کنند.

مشاهده قبض برق


مشترکان می‌توانند با نصب اپلیکیشن برق من یا مراجعه به سایتی به همین نام  علاوه بر مشاهده آخرین وضعیت برق مصرفی خود و مقایسه آن با دوره های پیش نسبت به پرداخت هزینه اقدام کنند و از خدمات پیش‌بینی شده در این سامانه، امور خود را پیگیری کنند. آدرس اینترنتی برق من  bargheman.com  است که در آن خدمات متنوع برای انجام امور به صورت غیرحضوری و آنلاین پیش‌بینی شده است.

اخبار مرتبط
وزیر کار با بیان اینکه ۸۵۰ هزار بازنشسته مشاغل سخت و زیان آور داریم، گفت: تنها امتیازی که هم اکنون به این افراد داده می شود بازنشستگی پیش از موعد است ولی باید دستمزد آنها هم تغییر کند.
سامانه نیما در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از تاریخ ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ برای تأمین ارز از سوی صرافی‌ها بابت هزینه‌های نقل و انتقال و تبدیلات وجوه ارزی (کارمزد) از محل خرید ارز از طریق سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما)، گواهی ثبت آماری صادر نمی‌گردد و تأمین این هزینه‌ها صرفاً از طریق درج اطلاعات هزینه‌های مذکور در فیلد کارمزد ارزی سامانه مورد اشاره تا سقف مجاز بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی انجام می‌شود.
سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی راهور پایتخت درباره جریمه پلاک پوشانی توضیحاتی داد.
با توجه به تاکیدهای ریاست جمهوری و وزیر اقتصاد به موضوع ناترازی بانک‌ها، به نظر می‌رسد که در دولت جدید نیازمند یک عزم جدید برای رسیدگی به موضع ناترازی شبکه بانکی کشور هستیم؛ چراکه بانک مرکزی نمی‌تواند به تنهایی در رسیدگی به ناترازی‌های ریشه‌دار در شبکه بانکی کشور موفق عمل کند و این امر نیازمند یک هماهنگی گسترده و عمیق در بخش های مدیریتی و سیاستگذار در اقتصاد کشور است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها