ﺳﻪشنبه, 1 آبان 1403 2024,October

دریافت خسارت با کروکی آنلاین / نحوه دریافت خسارت از بیمه با کروکی

01 آبان 1403
دریافت خسارت با کروکی آنلاین / نحوه دریافت خسارت از بیمه با کروکی

سرانجام پس از سال‌ها انتظار، صدور کروکی کاغذی در تصادفات رانندگی حذف شد



به گزارش بانک اول وقتی تصادف کرده‌اید، یکی از دردسرهای وقت‌گیر و اعصاب‌خرد‌کن، صدور کروکی کاغذی توسط مأموران پلیس راهور فراجا برای گرفتن خسارت از شرکت‌های بیمه است، اما حالا تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا از حذف کامل کروکی کاغذی و اعمال کروکی الکترونیک در سراسر کشور خبر داده است.


، حجم بالای تصادفات رانندگی و انتظار برای حضور مأموران راهنمایی و رانندگی باعث شده تا ترافیک شدید‌تر و اعصاب خسارت‌دیده و مقصر تصادف هم خرد شود. اکنون پس از انتظار طولانی با همکاری بیمه مرکزی و فراجا، فرایند صدور کروکی آنلاین اجرا شده است.


به ‌گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، این اقدام در مسیر تحقق دولت الکترونیک و آسان‌تر شدن فرایند برخط کروکی تصادفات صورت می‌گیرد و موجب سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌های تصادفات می‌شود. کاهش زمان انتظار شهروندان، کاهش خطاهای انسانی و افزایش شفافیت در رسیدگی به پرونده‌ها ازجمله مزیت‌های کروکی آنلاین خواهد بود. حسینی از مردم خواسته به هنگام بروز تصادف، آرامش خود را حفظ و گزارش حادثه را در سامانه آنلاین پلیس راهور ثبت کنند.

1- درصورت تصادف با تلفن همراه خود از خودروی مقصر حادثه، زیان‌دیده و محل حادثه عکس بگیرید.
2-  با شماره 110یا 120تماس بگیرید و درخواست اعزام افسر راهنمایی و رانندگی کنید.
3- اگر خسارت مالی کم بود، خودروها را به سمت راست انتقال دهید تا ترافیک ایجاد نشود.
4- با حضور افسر راهنمایی و رانندگی، وضعیت را تشریح کنید تا گزارش تصادف را آماده کند و کروکی آنلاین صادر شود.
5-قبل از دریافت کروکی آنلاین، در سامانه سخا اقدام  به احراز هویت کنید.
6- با مراجعه به سایت پلیس راهور به نشانی  rahvar120.ir پیگیر وضعیت صدور کروکی خود باشید. برای این کار، گزینه استعلام تصادفات رانندگی، فرایند صدور کروکی را نشان خواهد داد. شماره VIN خودرو را باید در اختیار داشته باشید.

دریافت کروکی تصادف با شماره پیگیری
یکی از مراحل ورود به سامانه پلیس راهور این است که می‌توانید تصاویر تصادف را به ‌صورت آنلاین بارگذاری کنید. سپس این عکس‌ها به واحدهای رسیدگی به تصادفات ارسال می‌شود. هر تصویر تصادف دارای یک کد پیگیری است که طرفین می‌توانند جهت دریافت کروکی تصادف با کد پیگیری، اقدامات خود را برای دریافت تصویر و پیگیری آن انجام دهند.

نحوه دریافت خسارت از بیمه با کروکی
1- قبل از حضور در شعب پرداخت خسارت شرکت بیمه طرف قرارداد اطمینان حاصل کنید که افسر تصادفات، کروکی آنلاین را صادر کرده باشد. به همین منظور یک پیامک به راننده مقصر حادثه و زیان‌دیده ارسال می‌شود که نشان‌دهنده ثبت کروکی آنلاین است.

2- قبل از حضور در شعب پرداخت خسارت، مدارک لازم بسته به نوع خسارت وارد شده را آماده داشته باشید و آن را به واحد خسارت شرکت بیمه‌گر ارائه دهید، ازجمله پیامک ثبت کروکی آنلاین، مدارک شناسایی، گواهینامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه مقصر حادثه.

3- در تصادفات جرحی و فوتی علاوه بر مدارک یاد شده، گزارش نیروی انتظامی، دادگاه، اوراق بازجویی مقصر حادثه، نظریه پزشکی قانونی، پرونده پزشکی فرد مصدوم و یا مدارک دال بر فوت فرد فوت شده به‌دلیل تصادف لازم است.

4- دقت کنید که اعتبار کروکی از بین نمی‌رود، اما پس از تصادف 5روز فرصت دارید به شرکت بیمه طرف قرارداد مراجعه کنید.


چه نوع کروکی‌ای بگیریم؟

هنگام تصادف ممکن است راننده مقصر حادثه و زیان‌دیده دچار اختلاف شوند و به همین علت دقت کنید که نوع کروکی صادرشده بیانگر چیست.

  کروکی سازشی: در این کروکی فقط خسارت مالی به‌وجود آمده و مدارکی مانند کارت ماشین، گواهینامه و برگه معاینه فنی و بیمه‌نامه کامل است. خودروی زیان‌دیده با این کروکی می‌تواند به شرکت بیمه مراجعه کند تا مقصر حادثه با تعهد مالی بیمه‌نامه از بیمه بخواهد هزینه‌های خسارت ناشی از تصادف را پرداخت کند.

فرایند صدور کروکی سازشی
  هم راننده مقصر حادثه و هم راننده زیان‌دیده در وقوع تصادف نقش داشته باشند.
  بیش از یک خودرو در تصادف یا حادثه رانندگی دخیل باشد.
  طرفین تصادف در شهرهای مختلف سکونت داشته باشند.
  هیچ‌کدام از طرفین یا فقط یکی از آنها بیمه شخص ثالث نداشته باشند.

کروکی عدم‌سازشی
در این نوع کروکی دوطرف تصادف اختلاف نظر دارند و تصمیم‌گیری از سوی مراجع قضایی صورت می‌گیرد. در این وضعیت افسر کارشناس، شرح دقیق حادثه  با جزئیات کامل و علل رخداد را به شکل شفاف و مشخص ثبت می‌کند.
راز اختلاف بر سر کروکی چیست؟ در موارد زیر اختلاف طرفین تصادف ممکن است کار را به مراجع قضایی بکشاند.
  اختلاف بر سر تعیین مقصر حادثه
  بروز تصادفات جرحی و فوتی
   نپذیرفتن نظریه افسر راهنمایی و رانندگی
  میزان خسارت بیش از تعهد قید شده در بیمه‌نامه مقصر حادثه
  نداشتن گواهینامه یا ایراد در کارت خودرو و برگه معاینه فنی

اخبار مرتبط
براساس بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی در سال ۱۴۰۴ مبلغ دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، (معادل ماهانه ۲۴ میلیون تومان) تعیین می‌شود.
طبق لایحه بودجه 1404: افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آینده در نظر گرفته شده، کف حقوق ۱۲ میلیون شد.
در اجرای اصلاحیه ماده (۱۸۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور مشتمل بر ۷ فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه، امروز از سوی رییس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ جزییات معافیت‌های مالیاتی منتشر شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها