پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

سن بناهای مشمول وام مسکن افزایش یافت

24 خرداد 1401
سن بناهای مشمول وام مسکن افزایش یافت

به گزارش بانک اول براساس تصمیم جدید بانک مسکن که دیروز چهارشنبه اعلام شد، سن بناهایی که  مشمول وام می‌شوند، از ٢٠ به ٢٥‌سال افزایش یافت. البته تسهیلات جدید بانک مسکن مشمول خانه اولی‌ها نمی‌شود. خانه اولی‌ها باید به حداکثر سن ١٥سال، برای آپارتمان‌ها و خانه‌هایی که می‌خرند، پایبند باشند. این درحالی است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن اندکی افزایش یافته است. اکنون زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰‌میلیون تومانی مسکن باید حدود هشت‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان اوراق بخرد. زوج‌های غیرتهرانی برای وام ٨٠‌ میلیون تومانی باید حدود ٦‌میلیون و ٥٦٠ هزارتومان اوراق بخرند. مجردهای تهرانی هم برای دریافت وام تا سقف ٦٠‌میلیون تومان، باید حدود چهارمیلیون و ٩٢٠‌هزار تومان اوراق بخرند. مبلغ خرید اوراق برای وام‌های ساکنان مراکز استان و شهرهای مختلف هم به همین ترتیب افزایش یافته است. درحالی ‌که افزایش سن بناهایی که مشمول وام مسکن می‌شوند، می‌توانند به افزایش خرید‌وفروش کمک کنند. معلوم نیست افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن چه کمکی به بازار بی‌رونق مسکن در ماه‌های اخیر خواهد کرد. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، مردادماه گفته بود که با توجه به روال قیمت‌ها، افزایش وام خرید مسکن فعلا به صلاح نیست.

در ماه‌های اخیر بازار مسکن شاهد رکود بی‌سابقه‌ای بوده و برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این رکود به مدت چهار تا پنج‌سال ادامه خواهد یافت. پس از دوره رکود تورمی و یک دوره رونق نسبی، بازار مسکن وارد رکود غیرتورمی شده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این شرایط تا پایان‌ سال‌جاری ادامه یابد. براساس آمار دفتر اقتصاد مسکن، قیمت مسکن در ماه‌های مرداد و شهریور افت ٣,١ و ٣.٥‌درصدی داشته و در مهرماه یک‌درصد رشد کرده است. در همین حال، فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها، آمار کاهش قیمت مسکن به میزان ٣٠ تا ٤٠‌درصد را رد کرده و اظهارداشته که آنچه در بازار مسکن اتفاق افتاده، فقط به ثبات‌رسیدن نسبی قیمت‌هاست. براساس آخرین گزارش‌ها، قیمت مسکن در مناطق یک، دو و هشت تهران رشد داشته است. کارشناسان احتمال می‌دهند که در سه‌ماهه آخر سال، به دلیل هراس از افزایش قیمت‌ها در ‌سال آینده، مشتریان مسکن بیشتر شود. احتمال دارد که قیمت مسکن هم به استقبال این اتفاق برود اما افزایش قیمت چشمگیر نخواهد بود.

اخبار مرتبط
شرکت‌های اعتبارسنجی باید امکان دریافت گزارش و امتیاز اعتباری را از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل فراهم کنند و اشخاص بتوانند از تغییرات مهم در گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری خود مطلع شوند؛ به طوری که تاثیر رفتارهای مثبت و منفی را بر امتیاز اعتباری خود به خوبی حس کنند. امروزه در بسیاری از کشورها، دریافت گزارش اعتبارسنجی به صورت آنلاین و در کمتر از چند ثانیه امکانپذیر است.
وام ودیعه مسکن فقط برای افرادی است که هیچ ملکی به نامشان نیست. به همین دلیل ارائه اجاره‌نامه، شرط اصلی پرداخت این وام اعلام شده است.
افرادی که مایل به دریافت تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با بهره ۲۳ درصدی از بانک ایران زمین هستند باید ضامن رسمی داشته باشند. همچنین باید اعتبار شغلی آنها به تایید بانک رسیده باشد. ارائه سفته نیز برای دریافت این تسهیلات مورد نیاز است. زمان پرداخت اقساط این وام با توجه به سقف وام و مدت میانگین حساب متغیر بوده و بین ۱۲ یا ۱۸ یا ۲۴ ماه تغییر پیدا خواهد کرد. طی مدت زمان پرداخت اقساط، به اصل سپرده مشتریان یک درصد سود علی الحساب تعلق می‌گیرد.
گاهی به دلایل مختلف متقاضیان نمی‌توانند ضامنی معتبر برای ضمانت وام خود به بانک ارائه دهند. به همین دلیل دریافت وام برای این افراد به مراتب سخت‌تر می‌شود. اما بانک پاسارگاد در یکی از طرح‌های خود، این وام را بدون ضامن در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد .

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها