جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

صفر تا صد سرمایه‌گذاری با مبلغ کم

24 خرداد 1401
صفر تا صد سرمایه‌گذاری با مبلغ کم

به گزارش بانک اول نمی‌توان بی گدار به آب زد. مواردی وجود دارد که باید قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری به آن‌ها دقت کنید و شرایط مختلف آن‌ها را در نظر بگیرید. مشورت با کارشناسان امر، نکته‌ای است که حتما در انتخاب‌هایتان به شما کمک خواهد کرد.

دیگر نکته مهم مورد توصیه آن است که حتما به اندازه سه ماه نقدینگی داشته باشید. از آن‌جایی که توقع سود در کوتاه‌مدت از هر گونه سرمایه‌گذاری دور از واقعیت است، بهتر است که قبل از شروع سرمایه‌گذاری حداقل به میزان سه ماه نقدینگی داشته باشید تا اگر در این سه ماه حتی یک ریال درآمد نداشتید، به مشکلی نخورید؛ آن گاه سرمایه‌گذاری را شروع کنید.

با هم به بررسی فاکتورهای مهم سرمایه‌گذاری بپردازیم:

هدف از سرمایه‌گذاری

تعیین هدف، مهم‌ترین قسمت هر سفر است. بدون دانستن هدف نمی‌توان دل به جاده زد و حرکت کرد و این تعیین مقصد است که به شما کمک می‌کند در تعیین مسیر و انتخاب وسیله نقلیه دقت لازم را به خرج دهید.

سرمایه‌گذاری نیز همین‌گونه است. تعیین هدف شما از سرمایه‌گذاری به شما کمک خواهد کرد که سرمایه خود را به شکل بهتری به حرمت دربیاورید. شما با توجه به شرایط خود، هدف خود از سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنید و بر اساس اهداف مختلف، راه های مختلف سرمایه گذاری با مبلغ کم پیش روی شما قرار خواهند گرفت:

سرمایه گذاری کم ریسک

اگر در موقعیتی هستید که حفظ ارزش پول و سرمایه‌تان برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ مثلا اگر نزدیک به بازنشستگی هستید یا اگر هدفی مالی دارید که زمان آن نزدیک شده است، سرمایه گذاری کم ریسک بهترین گزینه است.

از انواع سرمایه گذاری های کم ریسک می‌توان به خرید اوراق مشارکت یا خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری مشترک اشاره کرد.

سرمایه گذاری با ریسک متوسط و با بازدهی بهتر

اگر در آینده نزدیک به پول خود نیاز ندارید و می‌توانید ریسک بیشتری را به جان بخرید، این نوع از سرمایه‌گذاری برای شما بهتر است. از انواع این نوع از سرمایه‌گذاری می‌توان به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بزرگ با پایداری بالا که سود نقدی خوبی پرداخت می‌کنند اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری پرریسک با بازدهی بالا

یکی از شرایطی که گفتیم با توجه به آن‌ها، اهداف شما نیز تغییر می‌کنند، میزان ریسک‌پذیری شما است. درباره این عامل در ادامه نیز با هم به گفتگو خواهیم نشست.

اگر برای یک مدت طولانی به اصل پول خود احتیاج ندارید و می‌توانید صبر کنید تا شرکت هدف سرمایه‌گذاری که آینده خوب اما ریسک بالایی دارد، بزرگ شده و به سوددهی برسد، این گزینه برای شما بهترین است.

اگر از قدرت ریسک‌پذیری بالایی برخوردارید و اگر توانایی ریسک بخش زیادی از پول و سرمایه خود را برای دستیابی به بازدهی بالاتر دارید، رشد سریع یک هدف بهترین انتخاب برای شماست. در این شرایط باید در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید آینده خوب اما ریسک بالایی دارند.

اشاره به این نکته مهم است که می‌توان با اهداف ترکیبی نیز سرمایه‌گذاری کرد. به عنوان مثال شما می‌خواهید سرمایه‌گذاری بلندمدت با با ریسک و سود بالا انجام دهید و همزمان برای کاهش ریسک با بخشی از سرمایه خود به خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بپردازید.

نقدشوندگی

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر سرمایه گذاری مخصوصا سرمایه گذاری با مبلغ کم، نقدشوندگی است. در تعریف نقدشوندگی می‌توان گفت سرعت و قیمت تبدیل سرمایه‌گذاری یا دارایی خریداری‌شده به پول نقد یا معادل آن.

نقدشوندگی آن‌جایی اهمیت خود را نشان می‌دهد که به عنوان مثال شما با سرمایه خود یک زمین خریداری کرده باشید و یک سال بعد که قصد فروش آن را داشته باشید، این زمین سودی 35 درصدی برای شما داشته باشد؛ اما فرایند فروش این زمین خود 2 ماه به طول بینجامد و در این 2 ماه زمین شما با افت قیمت روبرو شده و سود شما از 35درصد، به 15 درصد برسد.

در چنین مواردی است که می‌توان به اهمیت نقدشوندگی سرمایه در سرمایه‌گذاری پی برد. در حال حاضر در کشور ما، وضعیت نقدشوندگی سرمایه به شکل زیر است:

املاک و مستغلات: فرایند فروش املاک و مستغلات با قیمتی مناسب، ممکن است ماه‌ها زمان ببرد و از این بابت نقدشوندگی بالایی ندارد.

سهام و اوراق بهادار: در صورت فروش سهام، مبلغ آن را دو روز بعد دریافت خواهید کرد. البته نقدشوندگی سهام شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است اما به‌طور متوسط از سرعت نقدشوندگی بالایی برخوردارند.

ارز، طلا و سکه: در این موارد مخصوصا ارز، قوانین فروش تعیین‌کننده است و ممکن است سرمایه شما یک‌روزه نقد شود یا مدت زمان بیشتری برای نقدشوندگی لازم داشته باشد.

دارایی‌های کسب و کار: دارایی‌های کسب و کار که همان تجهیزات، اجناس، مواد اولیه و غیره هستند، ممکن است تا مدت‌ها خریدار مناسبی پیدا نکنند.

سپرده بانکی: به سرعت و به راحتی، با مراجعه به بانک نقد می‌شود.

سن و سال

یکی دیگر از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در سرمایه‌گذاری، سن و سال سرمایه‌گذار است. برخی در اواخر دوران کاری خود به فکر جمع‌آوری سرمایه برای سال‌های بازنشستگی هستند و برخی دیگر ممکن است در ابتدای زندگی خود بوده و تا سال‌ها نیاز به اصل سرمایه خود نداشته باشند.

این که شما تا چه مدت بتوانید از سرمایه‌گذاری خود نگهداری کنید یا به عبارت بهتر، این که چقدر زمان دارید، از عوامل تاثیرگذار در انتخاب هدف سرمایه‌گذاری است.

هرچقدر بتوانید سرمایه‌گذاری‌تان را در مدت زمان بیشتری حفظ کنید، سود بیشتری بدست می‌آورید و هرچقدر زمان کمتری داشته باشید و کم‌شدن پولتان برایتان خسارت‌بارتر باشد، سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک گزینه‌های بهتری برای شما خواهد بود.

میزان ریسک‌پذیری

آن چه معمولا به عنوان یک اصل کلی و مرسوم شناخته می‌شود، این است که هرچقدر انتظار بازدهی بالاتری از یک سرمایه‌گذاری داشته باشیم، باید ریسک بالاتری را هم به جان بخریم. همچنین برخی سرمایه‌گذاری‌ها و بازارها دارای افت و خیزها و نوساناتی هستند که باید به عنوان یک سرمایه‌گذار تحمل آن را داشته باشید.

اگر از قدرت ریسک‌پذیری بالایی برخوردارید و قادر به تحمل و پذیرش نوسانات و ضررهای موقتی هستید، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک را امتحان کنید؛ در غیر این صورت، سراغ سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک بروید.

بهترین استفاده از پول و سرمایه

بسیار مهم است که شما قبل از شروع سرمایه‌گذاری به بهترین استفاده‌ای که می‌توانید از پول و سرمایه خود داشته باشید فکر کنید، با کارشناسان مشورت کنید و بعد قدم در راه بگذارید.

علاوه بر این نکته که بهترین جا برای سرمایه‌گذاری کجاست، باید به بهترین زمان سرمایه‌گذاری نیز فکر کرد. این نکته که سرمایه از ریزش بازارها و افت ارزش محفوظ بماند نکته مهمی است. به عنوان مثال اگر وارد بازاری شوید که قیمت‌ها در آن در اوج خود هستند، احتمال کاهش ارزش دارایی شما بالا خواهد بود.

به عنوان آخرین نکته در این قسمت، باید گفت که افت یا رشد قیمت‌ها روندی همیشگی ندارد. افت و رشد قیمت در هر بازاری به توقف خواهد انجامید و این نکته‌ای است که باید با توجه به آن، مانع غلبه طمع و تصمیمات چشم‌بسته هیجانی (مانند ورود به یک بازار در اوج قیمت‌ها) بر تصمیمات منطقی شد.

اصول سرمایه گذاری

یکی از مسائل مهم در سرمایه‌گذاری، آشنایی با اصول آن است. آشنایی با چم و خم مسیر و دقت به مسائلی که شاید دیگران به اندازه کافی به آن توجه نداشته باشند می‌تواند ضامن موفقیت و مانع شکست خوردن شما باشد.

در ابتدا باید بدانیم که سرمایه‌گذاری به معنای صرف نظر کردن از مقداری پول و سرمایه امروز برای رسیدن به پول و سود و سرمایه بیشتر در آینده است.

در سرمایه‌گذاری مسائلی وجود دارد که توجه به آن‌ها ضروری است و دقت در آن‌ها قبل از شروع سرمایه‌گذاری می‌تواند باعث حرکت بهتر شما در ادامه مسیر باشد. با هم این اصول را مرور کنیم:

هماهنگی هدف و روش سرمایه گذاری

پیرامون اهداف مختلف سرمایه گذاری در بندهای قبلی با هم مطالبی را مرور کردیم. مهم است که در سرمایه‌گذاری، هدف شما با روش کار شما متناسب باشد. تحقق هر هدفی نیازمند بازه‌های زمانی مختلفی است.

توجه به این نکته به شما در اتخاذ راهبرد درست کمک‌کننده خواهد بود. به عنوان مثال اهداف کوتاه مدت با روش سرمایه گذاری بلند مدت و البته بالعکس در نهایت سود چندانی برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

 آمادگی روانی و قدرت ریسک پذیری

قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری خود در شرایط مختلف را ارزیابی کنید. آیا توان آن را دارید که در شرایط بحرانی، تصمیماتی منطقی و به دور از غلبه عواطف و هیجانات بگیرید؟ آیا توان و تحمل تماشای نوسانات بازارها را دارید؟

توجه به این نکته ضروری است که سرمایه‌گذاری در دنیای امروز و با توجه به شرایطی که هر لحظه می‌توانند تغییر کنند، با گذشته متفاوت است. امروزه نقش آمادگی ذهنی سرمایه‌گذاران برای مدیریت بحران و خطرات احتمالی مسیر و تحمل ناملایمات راه انکارناپذیر است.

بی‌ثباتی و عدم آمادگی قبلی نه‌تنها برای سرمایه‌گذاران سودی نخواهد داشت بلکه ممکن است باعث از دست رفتن اصل سرمایه و ورشکستگی نیز بشود.

 نقش احساسات در سرمایه گذاری

این مورد کمی به مورد قبل مرتبط است. به عنوان یک سرمایه‌گذار بر روی احساسات و عواطف خود تسلط داشته باشید و دقت کنید که تصمیماتی منطقی و به دور از غلبه هیجانات بگیرید.

اتخاذ تصمیمات هیجانی و به دور از منطق، می‌تواند تحلیل‌های قبلی شما را که منجر به آگاهی‌تان از خطرات و چالش‌های پیش رو شده است، بی اثر کند و حتی منجر به از دست دادن هر آن چه تا کنون بدست آورده‌اید شود.

 دانش و زمان کافی

برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مختلف باید از دانش و زمان کافی برخوردار باشیم. برای برخورداری از سود حداکثری، توجه به مسائلی مانند شرایط بازار، چالش‌های پیش رو و بسترهای جدید سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیا از دانش و زمان کافی برای بررسی این موارد بهره‌مند هستید؟ اگر نمی‌توانید این عوامل کلیدی را برای رسیدن به اهداف خود مدیریت کنید، بد نیست که با با موسسات مشاوره برنامه‌ریزی مالی ارتباط گرفته و با مشورت آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه اولیه

برای شروع هر سرمایه‌گذاری شما به یک سرمایه اولیه احتیاج دارید. نکته مهم در این قسمت آن است که درآمد خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که برای اداره زندگی به مشکل نخورید.

سرمایه‌گذاران بزرگ بارها به این نکته اشاره کرده‌اند که ابتدا باید از مبلغی که بدست می‌آورید مقداری را کنار بگذارید و سپس مخارج زندگی خود را از باقیمانده درآمد خود بپردازید. این مسئله توان شما برای برنامه‌ریزی در مسائل مالی را افزایش می‌دهد؛ برخلاف روش مرسوم اشتباهی که اغلب افراد به کار می‌برند و ابتدا خرج می‌کندد سپس باقیمانده درآمد را پس‌انداز می‌کنند.

با مبلغ کم کجا سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری با مبلغ کم در نگاه اول غیرمنطقی و بی‌فایده است. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری با مبالغی مثل 1 میلیون تومان سوددهی و بازدهی چندانی ندارد. در حالی که سرمایه گذاری با پول کم هم میسر است و می‌تواند به سودهای قابل توجهی ختم شود.

سرمایه گذاری با مبلغ کم می‌تواند در مقصدهای مختلفی صورت بگیرد که در ادامه مقاله با هم به مرور گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری با مبلغ کم می‌پردازیم:

 سپرده گذاری در بانک

این گزینه اگرچه دارای ریسک بسیار پایین و از جهت حفظ اصل پول، اطمینان‌بخش است، اما معایبی نیز دارد. سود پرداختی بانک‌ها در این روزها که اقتصاد دچار تورم و قیمت‌ها در حال افزایش روزافزون هستند، در نهایت سود ناچیزی را نصیب سرمایه‌گذار می‌کند و حتی ممکن است توان حفظ ارزش پول را هم نداشته باشد.

 بازار بورس

از مزیت‌های مهم بازار بورس، علاوه بر نقدشوندگی نسبتا سریع آن، می‌توان به این مورد اشاره کرد که حتی با مبالغ اندک نیز می‌توان وارد این بازار شد. فعالیت در بورس به شکل خرید و فروش سهام است و وقتی شما سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس را خریداری می‌کنید، مالک تعدادی برگه سهام آن شرکت‌ها می‌شوید و در سود و زیان آن‌ها شریک خواهید بود.

اگر آن شرکت فعالیتی سودآور داشته باشد، سود آن در قالب افزایش قیمت سهام و پرداخت سود نقدی احتمالی به شما خواهد رسید؛ اما اگر شرکت دچار ضرر شود، این زیان در قالب کاهش قیمت سهام خواهد بود و سهامداران خرد زیان شرکت را پوشش نخواهند داد.

بورس یک بازار مالی تخصصی است و در سال‌های اخیر یکی از شفاف‌ترین و پربازده‌ترین بازارها در میان بازارهای مالی بوده است. البته رسیدن به نقطه بازدهی مناسب در بورس نیازمند صرف زمان و یادگیری مفاهیم و دانش مرتبط با بازار است.

اگر بدانید که چگونه سرمایه‌گذاری کنید، بورس یکی از بهترین بازارها برای ایجاد ثروت در بلندمدت است. البته لازم به یادآوری است که بورس همان‌قدر که می‌تواند باعث ثروتمند شدن شما بشود، می‌تواند باعث ورشکستگی و از دست رفتن کل یا بخش هنگفتی از سرمایه شما نیز بشود.

 صندوق های سرمایه گذاری

بهترین گزینه برای آن‌هایی که زمان یادگیری مسائل تخصصی بورس را ندارند، صندوق های سرمایه گذاری هستند. شما با سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه خود را در اختیار متخصصین قرار می‌دهید.

تیم مدیریت صندوق، با توجه به نوع صندوق، با پول شما سرمایه‌گذاری می‌کنند و شما از منافع آن بهره‌مند خواهید شد.

از انواع مختلف صندوق های سرمایه گذاری می‌توان به صندوق های سهامی، مختلط و درآمد ثابت اشاره کرد. سرمایه گذاری در صندوق های سهامی بیشترین میزان ریسک و سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت کمترین میزان ریسک را در این بین دارا هستند.

نکته قابل توجه آنجاست که هرچه میزان ریسک کاهش یابد، میزان بازدهی مورد انتظار نیز کمتر خواهد شد.

سرمایه گذاری در طلا و سکه

خرید و فروش سکه و طلا یکی از گزینه‌های محبوب سرمایه گذاری با پول کم است. بازار طلا که یکی از بازارهای محبوب اقشار مختلف است، متأثر از بازار جهانی است و اتفاقات مختلفی بر آن تاثیرگذارند.

ورود به بازار طلا و سکه از دو طریق امکان‌پذیر است. اما پیش از آن که به راه‌های ورود به بازار طلا و سکه بپردازیم، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که طلا اگرچه تورم را پوشش می‌دهد و قدرت خرید خود را حفظ می‌کند اما زاینده نیست. سرمایه‌گذاری در طلا یک سرمایه گذاری غیرمولد است چرا که شما اگر امسال 10 گرم طلا خریداری کنید، 10 سال بعد هم همین 10 گرم طلا را دارید و سرمایه شما به رشد قابل توجهی نخواهد رسید.

زایندگی را می‌توان مهم‌ترین شرط سرمایه گذاری با پول کم نامید که با توجه به آن چه گفته شد، این ویژگی در سرمایه‌گذاری در بازار طلا وجود ندارد.

اما به هرحال یکی از گزینه‌های قابل توجه و محبوب سرمایه گذاری با پول کم سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه است که همان‌طور که گفته شد برای ورود به این بازار دو راه مختلف وجود دارد:

روش فیزیکی

اگر چه روش خرید فیزیکی طلا ریسک بالایی ندارد و قدرت خرید را تا حد قابل توجهی حفظ می‌کند اما معایبی نیز دارد:

برای خرید طلا به صورت گرمی باید اجرت آن را هم بپردازید که همین مسئله قیمت آن را بالاتر می‌برد.

خرید سکه به صورت فیزیکی نگرانی‌هایی مانند امکان تقلبی بودن سکه دارد. به همین خاطر باید حتما از طلافروشی‌ها و صرافی‌های معتبر خریداری شود. همچنین در خرید سکه به صورت فیزیکی نگرانی دزدیده یا گم شدن سکه نیز وجود دارد.

بورس

برای خرید سکه از طریق بورس می‌توان از دو روش خرید گواهی سکه و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر طلا اقدام کرد. از طریق بورس می‌توان گواهی سپرده سکه خرید. صندوق‌های مبتنی بر طلا نیز سرمایه مشتریان خود را در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مزیت خرید سکه از طریق بورس نسبت به روش خرید فیزیکی آن است که در این روش نگرانی از تقلبی بودن یا امکان دزدیده شدن سکه وجود ندارد. ویژگی قابل توجه دیگر آن نیز امکان شروع سرمایه گذاری با مبلغ کم (در حد چند هزار تومان) است.

 

 ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتالی که همان پول‌هایی هستند که با پروتکل‌های رمزگذاری‌شده طراحی شده‌اند، ارزشی وابسته به پول فیزیکی ندارند. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نیازمند آشنایی با مفاهیم متعدد و پیچیده‌ای است که در بازار ارزهای دیجیتال با آن‌ها روبرو می‌شوید.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال دارای ریسک‌هایی است که از جمله آن‌ها می‌توان به غیرمتمرکز بودن بازار ارزهای دیجیتال، تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی اشاره کرد.

 

اخبار مرتبط
اینستاگرام تنها راه برای درآمدزایی در فضای آنلاین نیست اما اگر به این نتیجه رسیده‌اید که پلتفرم درستی برای شماست، لازم است درباره راه‌های مختلف درآمدزایی از محتوای خود بدانید.
پیمان مولوی در پاسخ به این پرسش که بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ چیست؟ افزود: ما می‌گوییم هیچ بازار بهتری وجود ندارد و این‌ها، همه جزو خطای دسته‌بندی است وی اظهار داشت: هر کسی به صورت متناوب چه در دلار، چه در طلا، چه در املاک و مستغلات و چه در خودرو و حتی در سهام با ریسک آن حضور داشته باشد، از ریال خود می‌توان محافظت کند. این اقتصاددان تصریح کرد: در این حالت، به صورت متوسط باید خرید شود، به خصوص در طلا باید این اتفاق بیفتد.
شیطنت‌های ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار ارز و طلا، برای سرمایه‌گذاران دلار و سکه نهایتا منجر به بازدهی سالانه ۲۹ درصدی شد. نرخ تورم براساس داده‌های رسمی در ۱۴۰۲ کمی بیش از ۳۲ درصد است
بسیاری از ثروتمندترین کشورهای جهان در میان کوچکترین کشورهای جهان قرار دارند به‌طوری که اقتصاد آنها در مقایسه با تعداد ساکنان آنها بسیار بزرگ است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها