یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403 2024,May

کاهش سود بانکهای جهان با گسیختگی دیجیتالی

24 خرداد 1401
کاهش سود بانکهای جهان با گسیختگی دیجیتالی

 

به گزارش بانک اول بر اساس گزارشی از مکنزی، بانک‌های اروپا با خطر از دست دادن بخش عظیمی از سود خود در اثر گسیختگی دیجیتال مواجه هستند که تا سال 2020 نیمی از سود آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

گزارش مذکور موسوم به «جهانی جدید برای بانکداری جهانی» اعلام می‌کند 35 میلیارد دلار معادل 31 درصد منافع عمده بازارهای توسعه‌یافته اروپا و انگلیس در معرض خطر است. این گزارش می‌افزاید شدیدتر شدن گسیختگی دیجیتال می‌تواند موجب کاهش سود بانک‌ها و تنزل سود آن ها از 110 میلیارد دلار کنونی به 50 میلیارد دلار تا سه سال آینده شود و بازده سهام را در همان بازه زمانی از یک یا دو درصد به نصف این میزان برساند.

 

درنهایت این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند که از میان بازارهای عمده، صنعت بانکداری آمریکا ظاهراً برای مواجهه با این مسائل با توجه به انتخابات اخیر که روی فضای تنظیمی اثر می‌گذارد، بهترین موقعیت را داراست.

 

میزان سود در اثر گسیختگی دیجیتال بانک‌های ژاپن و آمریکا در سال 2020 بین یک تا 45 میلیارد دلار است. با این وجود پس از حل مسئله، سودآوری بانک‌های آمریکا با یک سطح کاهش به هشت درصد و سودآوری بانک‌های ژاپن به پنج درصد می‌رسد.

 

بر اساس این گزارش، فشار دیجیتالی شدن که رقابت را رونق و سود ناخالص را کاهش می‌دهد، رو به افزایش است. هم‌چنین با آنکه برخی بازارهای در حال ظهور به‌خوبی این وضعیت را مدیریت می‌کنند، بزرگ‌ترین بازارهای در حال ظهور در چین و هند عرصه را به شرکت‌های تجارت دیجیتال واگذار می‌کنند که به‌سرعت به سمت بانکداری درحرکت هستند.

 

با آن که رگولاتورها برای آغاز کار خود هم‌زمان با ورود نهادهای غیر بانکی به حوزه خدمات مالی محتاط هستند، اما به‌تدریج این نهاد ها کار خود را آغاز می کنند.

 

با گذر زمان، شرکت‌های عظیم حوزه فناوری می‌توانند خود را میان بانک‌ها و مشتریانشان قرار دهند و رابطه‌ای حیاتی با مشتری برقرار و تهدیدی اساسی ایجاد کنند.

 

این گزارش می‌افزاید تعدادی از بانک‌ها در حال حاضر با شرکتهای فین تک و شرکت‌های دیجیتال همکاری و از داده‌های عظیم و تجزیه‌وتحلیل‌ها برای تسهیل و ارتقای ارزیابی خطر استفاده می‌کنند و درنتیجه موجب رشد درآمد می‌شوند.

 

سازگاری با اوضاع در حال تغییر

 

گرچه بانک‌ها باید با واقعیت فضای اقتصاد کلان همسو شوند که ریسک‌های متعدد و پتانسیل معکوس شدن محدودی دارد، اما هم چنان یک مسئله وجود دارد. بانک‌ها به‌موازات گسیختگی دیجیتال با دو چالش دیگر روبرو هستند: رکود اقتصاد جهانی و مقررات قانونی.

 

علیرغم امیدواری به ایجاد فضای تنظیمی معتدل در آمریکا، بانک‌ها باید تلاش و تضمین کند که با تغییر به کمک انعطاف‌پذیری، بازآرایی و احیای خود با این چالش‌ها مقابله کنند.

 

این امر از طریق ساده و مؤثر کردن مدل‌های عملیاتی و ساختار فناوری اطلاعات آن‌ها و حرکت به‌سوی یک استراتژی رگولاتوری فعال و برقراری پیوند با فین تک ها، شرکت‌های ارائه پلتفرم‌ها و سایر بانک‌ها برای شراکت در هزینه‌ها از طریق تسهیلات صنعت قابل تحقق است

اخبار مرتبط
در شرایطی که کارمندان بانک انتظار داشتند همانند سایر ادارات شامل 2 روز تعطیلی در آخر هفته باشند٬ قرار گرفتند نام بانک ها در کنار ارگان های نظامی و انتظامی و بیمارستانها و ... که شامل لایحه فوق نمی شوند موجی از نامیدی را در میان این قشر که از پر کارترین کارمندان کشور هستند ایجاد کرد و باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شد . چرا که ارگانهایی مثل بیمارستان ها ٬ مراکز نظامی ٬ انتظامی و ... شیفت کار هستند و به صورت 24 ساعته در تمام ایام و تعطیلات رسمی هم فعالیت دارند ٬ در صورتی که این موضوع در مورد بانک
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها