یکشنبه, 8 مهر 1403 2024,September

آخرین نتایج واکسن کرونا

24 خرداد 1401
آخرین نتایج واکسن کرونا

ویروس کرونا: پیدایش، پیشگیری، درمان


بیماری کرونا ویروس (COVID-19) یک بیماری عفونی است که توسط ویروس کرونا ایجاد شده است. ویروس‌های کرونا نوعی ویروس هستند که انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد و برخی از آنها باعث بیماری می‌شوند. ویروس کرونایی که به تازگی شناسایی شده، SARS-CoV-2 که باعث ایجاد یک بیماری همه گیر تنفسی در سراسر جهان شده است، COVID-19 نام دارد.
بیشتر افراد آلوده به ویروس COVID-19 بیماری تنفسی خفیف تا متوسط را تجربه کرده و بدون نیاز به درمان خاص بهبود می‌یابند. افراد مسن و کسانی که با مشکلات پزشکی زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان روبرو هستند، به احتمال زیاد به صورت جدی با بیماری درگیر می‌شوند.

واکسن کرونا
 
بهترین راه پیشگیری و کاهش سرعت انتقال، آگاهی کافی از ویروس  COVID-19، بیماری ناشی از آن و نحوه انتشار آن است. با شستن دست‌ها یا استفاده مکرر از الکل و عدم لمس صورت، می‌توانید از خود و دیگران در برابر این عفونت محافظت کنید. ویروس COVID-19 در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، عمدتا از طریق قطرات بزاق یا ترشح از بینی پخش می‌شود، بنابراین بهتر است که هنگام سرفه یا عطسه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.


COVID-19 بیماری ناشی از ویروس کرونا است که در دسامبر 2019 در چین ظاهر شد. علائم کرونا شامل سرفه، تب یا لرز، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، دردهای عضلانی یا بدن درد، گلو درد، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، اسهال، سردرد، خستگی، حالت تهوع یا استفراغ و گرفتگی یا آبریزش بینی است. این بیماری اگر شدید باشد در بعضی موارد باعث مرگ می‌شود. ویروس کرونا می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. برای تشخیص ابتلا حتما باید تست‌های مخصوص انجام شده و در آزمایشگاه بررسی شوند.


پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا
برای جلوگیری از عفونت و انتقال COVID-19، موارد زیر را انجام دهید:
⦁    دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید، یا با استفاده از الکل و سایر مواد ضدعفونی کننده دستان خود را کاملا تمیز کنید.
⦁    فاصله فیزیکی خود را با اطرافیان حفظ کنید، حداقل 1.5 متر فاصله بین خود و افرادی که سرفه یا عطسه دارند داشته باشید.
⦁    اگر در مکان عمومی هستید و یا از تمیز بودن دست خود مطمئن نیستید، از دست زدن به صورت خودداری کنید.
⦁    هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید.
⦁    اگر حالتان بد است در خانه بمانید و استراحت کنید.
⦁    از استعمال سیگار و سایر فعالیت‌هایی که باعث ضعیف شدن ریه‌ها می‌شوند خودداری کنید.
⦁    با اجتناب از سفرهای غیرضروری و دوری از دورهمی‌ها و مکان‌های شلوغ، فاصله فیزیکی خود را از دیگران حفظ کنید.
علائم بیماری کرونا
COVID-19 از راه‌های مختلف بر افراد مختلف تأثیر می‌گذارد. بیشتر افراد آلوده به صورت خفیف تا متوسط به بیماری مبتلا می‌شوند و بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود می‌یابند.

واکسن کرونا

علائم شایع این بیماری به صورت زیر هستند:
⦁    تب
⦁    سرفه خشک
⦁    خستگی و بدن درد
علائم کمتر شایع این بیماری:
⦁    دردها
⦁    گلو درد
⦁    اسهال
⦁    ورم ملتحمه
⦁    سر درد
⦁    از دست دادن حس چشایی و بویایی
⦁    بثورات روی پوست، یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا
علائم بسیار جدی بیماری:
⦁    مشکلات تنفسی و تنگی نفس
⦁    درد یا فشار قفسه سینه
⦁    از دست دادن توانایی گفتار و حرکت کردن
اگر علائم کرونا جدی دارید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و علائم خود را برای پزشک شرح دهید. می‌توانید قبل از مراجعه با مراکز درمانی تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید و در صورت جدی شدن علائم به پزشک مراجعه کنید.
افرادی که علائم خفیف دارند باید در منزل مراقبت‌های بهداشتی لازم را انجام داده و به استراحت بپردازند.
از زمان آلوده شدن فرد به ویروس، 5-6 روز طول می‌کشد تا علائم کرونا نشان داده شود، اما گاهی ممکن است این زمان 14 روز نیز طول بکشد.
انتشار ویروس کرونا
محققان می‌گویند که کرونا ویروس جدید از طریق قطره‌هایی که در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده به هوا منتشر می‌شود، پخش می‌شود. قطرات به طور کلی بیش از چند فوت حرکت نمی‌کنند و در عرض چند ثانیه به زمین (یا روی سطوح) می‌افتند، به همین دلیل رعایت فاصله فیزیکی در جلوگیری از گسترش این بیماری بسیار موثر است.
فرضیه‌های اولیه در مورد انتشار این ویروس به این صورت بود که تصور می‌شد از اولین بار از طریق بازار غذاهای دریایی در چین منتشر شده باشد. برخی از افرادی که از این بازار خرید کرده بودند، به ذات الریه ویروسی ناشی از ویروس کرونا مبتلا شدند. مطالعه‌ای که در تاریخ 25 ژانویه سال 2020 انجام شد، اشاره می‌کند که اولین نفری که به بیماری کرونا مبتلا شده است، هیچ ارتباطی با بازار غذاهای دریایی نداشته است. تحقیقات در مورد چگونگی پیدایش و شیوع این ویروس ادامه دارد.
واکسن ویروس کرونا
واکسن‌ها معمولاً قبل از رسیدن به کلینیک به سال‌ها تحقیق و آزمایش نیاز دارند، اما دانشمندان در حال رقابت هستند تا به زودی یک واکسن ویروس کرونا را تولید کنند. محققان 58 آزمایش واکسن را در آزمایشات بالینی بر روی انسان انجام می‌دهند و حداقل 86 واکسن پیش بالینی در حیوانات تحت تحقیقات فعال است.

کار تولید واکسن کرونا در ژانویه با رمزگشایی ژن SARS-CoV-2 آغاز شد. اولین آزمایشات ایمنی واکسن بر روی انسان در ماه مارس آغاز شد و اکنون 13 آزمایش به مراحل نهایی آزمایش رسیده‌اند. برخی از این آزمایشات با شکست روبرو می‌شوند و برخی دیگر ممکن است بدون نتیجه مشخص به پایان برسند. اما چند واکسن ممکن است در تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی موثر علیه ویروس موفق شوند. گرچه این واکسن‌ها به طور بالقوه ممکن است از عفونت جلوگیری کنند، اما نمی‌توانند بیماری را درمان کنند.

واکسن کرونا


مراحل تست واکسن کرونا
آزمایش پیش بالینی: دانشمندان واکسن جدیدی را بر روی سلول‌ها آزمایش می‌کنند و سپس آن را به حیواناتی مانند موش یا میمون می‌دهند تا ببینند آیا پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند یا خیر.
فاز 1 آزمایشات ایمنی: دانشمندان برای آزمایش ایمنی و دوز و همچنین تأیید تحریک سیستم ایمنی، واکسن را برای تعداد کمی از افراد تزریق می‌کنند.
مرحله 2 آزمایشات گسترده: دانشمندان این واکسن را به صدها نفر تقسیم شده، به گروه‌های مختلف مانند کودکان و افراد مسن می‌دهند تا ببینند آیا واکسن در افراد متفاوت درست رفتار می‌کند یا خیر. این آزمایشات بیشتر ایمنی و توانایی واکسن را در تحریک سیستم ایمنی بدن آزمایش می‌کنند.
فاز 3 آزمون کارآمد: دانشمندان این واکسن را برای هزاران نفر استفاده می‌کنند و منتظر می‌مانند تا تعداد مبتلایان مشخص شود. این آزمایشات می‌تواند تعیین کند که آیا واکسن از افراد در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کند یا خیر. در ماه ژوئن، FDA به سازندگان واکسن توصیه کرد تا شواهدی که نشان می‌دهد واکسن می‌تواند حداقل از 50 درصد از کسانی که آن را دریافت می‌کنند محافظت کند، نشان دهند. علاوه بر این، آزمایشات فاز 3 به اندازه کافی بزرگ هستند و شواهدی از عوارض جانبی نسبتاً نادر را که ممکن است در مطالعات قبلی از دست رفته باشد، نشان می‌دهد.
تایید زودهنگام یا تعداد محدود: چین و روسیه واکسن‌های تولیدی را بدون انتظار برای به دست آوردن نتایج آزمایشات فاز 3 تایید کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند این روند عجولانه خطرات جدی به همراه دارد.


تایید واکسن کرونا: مسئولان و کارشناسان مربوطه در هر کشور نتایج آزمایش را بررسی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که واکسن کرونا را تأیید کنند یا خیر. در طی همه گیری، ممکن است واکسن قبل از تأیید رسمی، مجوز استفاده اضطراری را دریافت کند. هنگامی که واکسن مجوز گرفت، محققان همچنان از افرادی که این واکسن را دریافت می‌کنند نظارت می‌کنند تا از ایمن و موثر بودن آن اطمینان حاصل کنند.
فازهای ترکیبی: یکی از راه‌های تسریع در تولید واکسن ترکیب فازها است. بعضی از واکسن‌های ویروس کرونا اکنون در مرحله آزمایش 1/2 قرار دارند، به عنوان مثال، تعدادی از آنها برای اولین بار بر روی صدها نفر آزمایش می‌شود.
توقف: اگر محققان علائم نگران کننده‌ای را در داوطلبان مشاهده کنند، می‌توانند آزمایش را متوقف کنند. پس از تحقیقات لازم کار بر روی واکسن از سر گرفته شده و یا به طور کامل کنار گذاشته می‌شود.

آخرین نتایج واکسن کرونا
اکثریت قریب به اتفاق مردم هنوز در معرض ویروس کرونا هستند. محدودیت‌های اعمال شده تنها مانع از مرگ افراد بیشتر می شود. یک واکسن به بدن ما می‌آموزد که با جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، یا حداقل کشنده‌تر شدن کووید، با عفونت مبارزه کند. داشتن واکسن، در کنار روش‌های درمانی بهتر، "استراتژی" خروج از این وضعیت بحرانی است. چندین واکسن کرونا به صورت رسمی برای جلوگیری از این بیماری معرفی شده‌اند:
⦁    واکسن فایزر Pfizer / BioNtech
دستیابی به موفقیت بزرگ هنگامی رخ داد که Pfizer / BioNTech اولین نتایج خود را در ماه نوامبر منتشر کرد. آن‌ها اعلام کردند که واکسن کرونا فایزر تا 95٪ موثر است. این دارو در دو دوز و به فاصله سه هفته تجویز می‌شود. حدود 43000 نفر واکسن زده‌اند و هیچ نگرانی در مورد ایمنی ندارند. واکسن باید در دمای حدود 70- درجه سانتیگراد نگهداری شود. حمل و نقل در جعبه مخصوص، بسته بندی در یخ خشک و نصب با ردیاب‌های GPS انجام می‌شود.
در 2 دسامبر، انگلستان اولین کشور در جهان بود که واکسن ویروس کرونا ویروس Pfizer / BioNTech را برای استفاده گسترده تصویب کرد. در 8 دسامبر، مارگارت کینان 90 ساله اولین بیمار دریافت کننده واکسن در بیمارستان دانشگاه کاونتری شد و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده 800000 دوز تزریق شود.
⦁    واکسن کرونا دانشگاه آکسفورد   AstraZeneca
آزمایشات واکسن آکسفورد نشان می‌دهد که 70٪ از افراد مبتلا به علائم کرونا درمان شده‌اند. این داده‌ها نشان دهنده ایجاد پاسخ ایمنی قوی در افراد مسن است. همچنین داده هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تکمیل دوز می‌تواند محافظت را تا 90٪ افزایش دهد. این واکسن نیزدر دو دوز تجویز می‌شود. آزمایشات با بیش از 20،000 داوطلب همچنان ادامه دارد
این دارو یکی از آسان‌ترین واکسن‌ها برای توزیع است، زیرا نیازی به ذخیره در دمای بسیار سرد نیست.
⦁    واکسن کرونا  Moderna
Moderna از همان رویکرد واکسن Pfizer استفاده می‌کند. این شرکت اعلام کرده واکسن تولیدی آن‌ها از 94.5٪ مردم محافظت می‌کند. این دارو در دو دوز، با فاصله چهار هفته تجویز می‌شود.
ذخیره این واکسن از Pfizer آسان‌تر است، زیرا تا 6 ماه در دمای 20- درجه سانتیگراد ثابت می‌ماند.

اخبار مرتبط
سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اسامی تعدادی از فرآورده‌های غذایی غیر مجاز را اعلام کرد.
تا حالا شنیده بودید که بعضی غذاها، نوشیدنی‌ها و درکل خوراکی‌ها آن قدر برای سلامت مضرند که می‌توانند باعث بالا رفتن، اتفاقی شوند و فشار چشم، یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌هایی مثل گلوکوم یا آب سیاه محسوب می‌شود؟! فشار چشم یک بیماری است که می‌تواند به عصب بینایی آسیب بزند و در نهایت موجب کاهش دید یا از دست رفتن بینایی شود.
محققان چینی در میان موش‌هایی که علائم آلزایمر داشتند، متوجه بروز کمتر سرطان روده بزرگ نسبت به حالت عادی شدند. با این حال، زمانی که به این موش‌ها پیوند مدفوع از یک موش سالم زده شد، میزان شیوع سرطان در روده بزرگ و رکتوم آنها به حالت عادی بازگشت. یافته‌ها نشان می‌دهند که علائم آلزایمر ارتباط نزدیکی با ساختار روده دارد.
میوه ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند؛ اما قند طبیعی موجود در بعضی میوه ها ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها