جمعه, 27 مهر 1403 2024,October

چگونه با کم خونی مبارزه کنیم پیش از اینکه بیمار شویم؟

24 خرداد 1401
چگونه با کم خونی مبارزه کنیم پیش از اینکه بیمار شویم؟

چگونه با کم خونی مبارزه کنیم پیش از اینکه بیمار شویم؟

 

به گزارش بانک اول کم خونی و فقر آهن شایع ترین اختلال سوتغذیه‌ای در جهان است و خیلی از خانم‌ها در جهان با این مسئله درگیر هستند و سلامت آن ها تحت تاثیر این بیماری در خطر است. اما چگونه می توان با این بیماری مبارزه کرد؟فقر آهن چه مشکلاتی را برای بدن شما به وجود می آورد؟

 هنگامیکه آهن بدن کم باشد، تعداد گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین‌های این گلبول‌ها کم می شود. در نتیجه رسیدن اکسیژن به سلول‌ها و دفع دی اکسید کربن مختل میشود.

کم خونی دارای علائمی به شرح زیر است:

احساس خستگی مفرط و زودرس همراه باضعف و بیقرار

تمرکز نداشتن توی کارها

رنگ پریدگی

نفس نفس زدن با فعالیت مختصر

سردرد

سندرم پای بیقرار

تپش قلب و اضطراب بی دلیل

ریزش مو

اختلال در یادگیری و حافظه

 

کم خونی را در ابتدا پیش از حاد شدن می توان به وسیله تغذیه مناسب درمان کرد:

موادغذایی غنی از ویتامین B12: ویتامین B12 در موادغذایی حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی، میوه‌های دریایی و درصد کمتر در تخم‌مرغ و پنیر وجود دارد.

موادغذایی غنی از ویتامین C: سبزیجاتی مثل بروکلی و فلفل و مرکبات منبع خوب ویتامین C هستند و به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین B9: جگر، عدس، سبوس برنج، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیا قرمز، این موادغذایی به تکثیر گلبول‌های قرمز کمک میکنند و باعث بهبود اکسیژن رسانی میشوند.

سبزیجاتی با برگ سبز تیره

آجیل و دانه ها

حبوبات

دانه طبیعی سویا،جو دوسر

شیره انگور

اخبار مرتبط
فصل سرما کم‌کم از راه می‌رسد و بیماری‌های خاص خودش را هم با خود می‌آورد؛ مانند سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی و... . جدا از داروهایی که برای رفع این بیماری‌ها مصرف می‌کنیم، آیا می‌دانید که طب ایرانی برای این منظور چه تجویزهایی دارد؟
خیلی از افراد وقتی متوجه تغییراتی در خود می‌شوند و حس می‌کنند دچار یک اختلال روانی شده‌اند، اجازه می‌دهند زمان بگذرد تا شاید حال روحی‌شان با گذر زمان بهتر شود. اما شریفی به عنوان روانشناس می‌گوید: اگر مشکل روانی حادشده را تحمل کنید، ممکن است پیشروی کند و بخش‌های بیشتری از روان و زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. اختلالات روانی هم مثل بیماری‌های جسمی است. نمی‌شود بگویید زمان بگذرد، خوب می‌شوم.
آنفلوآنزا یک عفونت تنفسی جدی‌تر و گاهی کشنده است که توسط ویروس آنفلوآنزا ایجاد می‌شود. سرماخوردگی توسط ویروس‌های مختلفی مانند «راینوویروس» ها، «آدنوویروس»‌ها و «کروناویروس»‌های معمول سرماخوردگی ایجاد می‌شود و به ندرت تهدیدکننده است.
کمردرد علت اصلی ناتوانی در جهان است و بیش از ۶۰۰ میلیون نفر با این عارضه زندگی می‌کنند، اما پژوهشگران می‌گویند با توجه کردن به سه عامل خطرساز می‌توان بار بیماری کمردرد را در سطح جوامع تا حدود ۴۰ درصد کاهش داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها