ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

حق اولاد کارگران و شرایط دریافت آن

24 خرداد 1401
حق اولاد کارگران و شرایط دریافت آن

به گزارش بانک اول تمام کارگرانی که مشمول مقررات قانون کار هستند و برای آن‌ها بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود، علاوه‌بر حقوق خود، برخی مزایای رفاهی دیگر مانند حق اولاد دریافت می‌کنند. میزان حق عائله‌مندی براساس مفاد قانون تأمین اجتماعی مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که تمام کارگران مشمول این حق نمی‌شوند و این حق تنها به کارگرانی تعلق می‌گیرد که شرایط پیش‌بینی‌شده در قانون را دارا باشند.

حق اولاد کارگر چیست؟

به هزینه‌ای که برای مخارج فرزندان کارگرانی که بیمه شده‌اند پرداخت می‌شود، حق اولاد می‌گویند. مبلغی که به‌عنوان حق اولاد برای کارگران پرداخت می‌شود، مطابق قانون تأمین اجتماعی، معادل سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر برای هر فرزند است.

تا قبل از سال ۹۲ حق اولاد تنها به دو فرزند تعلق می‌گرفت. اما از سال ۹۲ به بعد، تغییراتی در این قانون اعمال شده است و امروزه محدودیتی برای تعداد فرزندان وجود ندارد و کارگر برای تمام فرزندانش می‌تواند حق اولاد را دریافت کنند.

شرایط دریافت حق اولاد چیست؟

شرایطی برای دریافت حق اولاد کارگران تعریف شده است که اگر کارگر بیمه‌شده این شرایط را داشته باشد، می‌تواند برای هر فرزند خود حق اولاد دریافت کند. در این قسمت این شرایط را ذکر می‌کنیم و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 هر کارگر برای دریافت حق اولاد باید به مدت ۷۲۰ روز پیشینه بیمه داشته باشد. بنابراین کارفرمایان باید قبل از اینکه هر اقدامی برای پرداخت حق اولاد کارگران خود بکنند، یک استعلام از پیشینه بیمه کارگر بگیرند. پس از آن اگر پیشینه بیمه کارگر بیشتر از ۷۲۰ روز بود، می‌توانند برای او حق اولاد پرداخت کنند. در این صورت اگر کارگری که تاکنون بیمه نبوده است و تازه‌ وارد کارگاهی برای کار شده که کارفرما او را بیمه می‌کند، تقریباً بعد از دو سال کار در آن کارگاه می‌تواند برای فرزندان خود حق اولاد دریافت کند.

 حق اولاد یا حق عائله‌مندی فقط به کارگرانی تعلق می‌گیرد که تحت شمول قانون کار قرار می‌گیرند و بیمه تأمین اجتماعی دارند. به‌عبارت‌ دیگر، هر کارگری به هر دلیلی بیمه تأمین اجتماعی به او تعلق نگرفته است، مشمول حق اولاد نمی‌شود و نمی‌تواند آن را دریافت کند.

 کارگرانی که برای فرزندان خود حق اولاد دریافت می‌کنند، باید بدانند که برای تمام فرزندان نمی‌توانند این حق را بگیرند. بلکه این حق تنها به فرزندانی تعلق می‌گیرد که سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال باشد.

فرزندانی که بیشتر از ۱۸ سال سن دارند، اما هنوز مشغول به تحصیل هستند نیز این حق را دریافت می‌کنند.

همچنین فرزندانی که بیماری خاصی دارند یا دچار نقص عضو هستند، درصورتی‌که گواهی کمیسیون پزشکی داشته باشند و اثبات شده باشد که توانایی کار کردن را ندارند، نیز مشمول حق اولاد می‌شوند.

اخبار مرتبط
برای خرید اموال متروکه از اموال تملیکی باید براساس شیوه‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است اقدام شود.
موحدی بک نظر با بیان اینکه دلالان، سفته‌بازان و سودجویان بازارهایی مثل ملک، خودرو، رمزارز و ارز و سکه، باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند، حتما هم باید بترسند گفت: مردم عادی نباید از این قانون بترسند، چون در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، چهار قلم دارایی یعنی املاک با انواع کاربری و سرقفلی، خودرو، سکه و طلا و جواهرات و همچنین رمزارزها در نظر گرفته شده‌اند.
نکته مهمی درباره روش کاکه ایبو وجود دارد: این روش پس‌انداز برای قطع‌کردن شادی و نشاطتان از خرید نیست؛ برای نمونه، اگر حالتان خوش نیست و با دسته‌گلی زیبا می‌توانید احساس بهتری پیدا کنید، کاکه ایبو جلویتان را نمی‌گیرد. هدف این روش ترک عادت‌های بد در خرید و خرج‌کردن است. خریدکردن برای حال خوب خیلی هم خوب است؛ اما روش کاکه ایبو به ما یاد می‌دهد گاهی خرید‌کردن برای تغییر روحیه اثرات مثبت کوتاه‌مدت دارد و بعدتر پشیمانی هم به بار می‌آورد.
برای ایجاد هر نوع مغازه‌ای به دریافت جواز کسب نیاز داریم. طبق قانون هر شخصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که بدون دریافت جواز کسب شروع به فعالیت کند مرتکب تخلف شده است. قانون برای این دسته از افراد مجازات درنظر گرفته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها