یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 2024,May

آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1400

24 خرداد 1401
آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 1400

به گزارش بانک اول آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ برای اشخاص حقوقی 31 تیر و برای اشخاص حقیقی 15 تیر است.بر این اساس مهلت اشخاص حقوقی به پاسان رسیده است البته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، از رئیس‌جمهور درخواست کرده است که مدت قانونی ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی را تا پایان شهریور تمدید کند. افراد حقوقی، حقیقی، مودیان مالیاتی، صاحبان مشاغل، کسبه و تجار در تمام شهرها می توانند با مراجعه به سامانه اظهارنامه مالیاتی اظهارنامه مالیاتی نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی خود به صورت الکترونیکی اقدام کنند. از این طریق دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیست. از دیگر امکانات این سامانه این است که امکان پرداخت الکترونیکی مالیات نیز وجود دارد. برای ثبت اظهارنامه های خود در سازمان امور مالیاتی کشور، می بایست به سامانه اظهارنامه مالیاتی مراجعه کنند و از طریق این سامانه اقدام به تنظیم اظهارنامه های خود کنند. ابتدا وارد سامانه tax.gov.ir شوید.

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه های مالیاتی

حصول اطمینان کاربر از اتصال رایانه به اینترنت

مراجعه به سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

ورود اطلاعات درخواستی در سامانه اظهارنامه مربوطه

دریافت اطلاعات هویتی مودی از سامانه ثبت نام الکترونیکی

تکمیل جداول اطلاعاتی و مالی توسط مودیان

چاپ و بررسی نسخه پیش نویس

ارسال اطلاعات به سازمان امورمالیاتی کشور

دریافت کد رهگیری

صدور الکترونیکی قبض مالیاتی

امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

 

نحوه اخذ اظهارنامه مالیاتی 99 در سال 1400

اظهارنامه مالیاتی بیانگر فعالیت یا عدم فعالیت شما نیز هست. در واقع مجموعه شما چه فعال بوده باشد چه غیرفعال باید اظهارنامه خود را در مهلت تعیین‌شده تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نماید. تمامی اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری در هنگام تاسیس باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند تا از این طریق به امور مالیاتی آنها رسیدگی شود و مورد حمایت قانون تجارت ایران قرار گیرند.بنابراین اگر شما مجموعه‌ای تازه‌تاسیس هستید و در ماه‌های اول آغاز به کار خود فعالیتی نداشته‌اید، باز هم باید برای اخذ اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید و عدم فعالیت خود را اعلام نمایید. تنها از این طریق است که می‌توانید جلوی جریمه شدن مالیاتی خود را بگیرید. گفتنی است که این موضوع در مورد اشخاص حقیقی مشمول مالیات نظیر کسبه و تجار نیز صادق است.به طور کلی، اظهارنامه نوعی کارنامه مالی است که تاجران و شرکت‌های تجاری باید همه‌ساله برای تکمیل و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایند و مالیات محاسبه‌شده خود را به طور کامل پرداخت کنند. این اظهارنامه در گذشته به صورت کاغذی تنظیم و تسلیم می‌شد، ولی تکمیل و ارسال آن در حال حاضر به صورت آنلاین است. برای دریافت مشاوره‌ی تلفنی رایگان می‌توانید با شماره 43498 تماس بگیرید تا کارشناسان آسان‌ثبت راهنمایی‌های لازم را در این زمینه به شما ارائه دهند.

اظهارنامه مالیاتی 99 اشخاص حقیقی

طبق قانون تجارت ایران، بازرگانان و تجاری که به صورت فردی عمل می‌کنند نیز باید تشکیل پرونده دارایی دهند و تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور فعالیت نمایند. آنها باید در هر سال مالی کلیه عملکردها و فعالیت‌های خود را به اداره دارایی ارسال کنند و اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را برای این منظور تنظیم نمایند. از آنجایی که شروع عملکرد اشخاص حقیقی از اول فروردین تا پایان اسفند در نظر گرفته می‌شود، اظهارنامه مالیاتی 99 اشخاص حقیقی دربردارنده کارنامه مالی آنها در این بازۀ زمانی یک‌ساله خواهد بود.گفتنی است که اشخاص حقیقی تا سه ماه بعد از پایان یافتن سال مالی خود یعنی پایان خرداد ماه 1400 فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی 99 خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. امسال بنا به درخواست اتاق اصناف ایران و با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا این تاریخ تا پانزدهم تیرماه تمدید شد. یادآوری این نکته ضروری است که اشخاص حقیقی همانند اشخاص حقوقی نیازمند دریافت دفاتر تجاری و پلمپ آنها هستند.

اظهارنامه مالیاتی 99 اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی موظف‌اند تمامی فعالیت‌های تجاری خود را در دفاتر دارایی وارد نمایند و برای پلمپ آنها در موعد مقرر اقدام کنند. این فعالیت‌ها شامل تمامی فاکتورهای رسمی، قراردادها، حقوق کارکنان و کلیه سودها و زیان‌های مجموعه می‌شود. اظهارنامه مالیاتی نیز دربردارنده تمامی این فعالیت‌ها و عملکردها است و به طور مستقیم به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.سال مالی شرکت‌ها طبق اساسنامه آنها مشخص می‌شود. با این حال، این بازه زمانی معمولاً منطبق بر تاریخ رسمی کشور است و از یکم فروردین آغاز می‌شود و در بیست و نهم اسفند خاتمه می‌یابد. اشخاص حقوقی تا چهار ماه بعد از این تاریخ یعنی پایان تیر ماه 1400 فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی 99 خود را تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نمایند. گفتنی است که اگر سال مالی شرکت‌ها با این تاریخ همخوانی نداشته باشد، سال مالیاتی خود آنها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

 

ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

۱- پیش ثبت نام الکترونیک: نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. در ادامه پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

۲- صحت سنجی اطلاعات: در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمایید.

۳- تولید و ارسال اطلاعات کاربری: چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

۴- ثبت نام الکترونیک: پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

 

نکات مهم قبل از شروع فرایند ثبت نام الکترونیک

ثبت نام الکترونیک و در نهایت تخصیص شماره اقتصادی از طرف سازمان امور مالیاتی کاملا رایگان صورت می پذیرد و هرگونه درخواست وجوه به عنوان این سازمان از این بابت غیر قانونی است.

اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات های مستقیم (و کلیه اصلاحیه های بعدی) مکلفند نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور اقدام نمایند.

در این مرحله از تخصیص شماره اقتصادی ، صاحبان مشاغل خودرو مشمول نمی باشند و نیازی به ثبت نام ندارند.

صاحبان مشاغل مکلف به ثبت نام، می بایست برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام نمایند.

تبصره: چنانچه صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمامی این محل ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت و بنابر اعلام مودی یکی از این محل ها، به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه منظور خواهد شد. در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.

تبصره: چنانچه صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت های شغلی محل مذکور می باشند.

تبصره: در مورد کارگاه ها و واحد های تولیدی که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء نماید، مودی می تواند برای کلیه محل های مذکور یک ثبت نام به نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می نماید ، انجام و یک فقره اظهارنامه برای کلیه درآمدهای حاصل از فعالیت های خود تسلیم نماید. در این صورت برای مودی مزبور یک پرونده به نشانی که اعلام می نماید، تشکیل می شود.

مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد. صاحبان مشاغل مذکور مکلفند در زمان پیش ثبت نام، اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک را اعلام نمایند.

مشمولین ثبت نام مکلفند هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام ، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس ، تغییر شرکاء (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام نموده و یا ثبت نام جدیدی انجام دهند.

صاحبان مشاغل مشمول ثبت نام مکلفند مادامی که برای آنها شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده نماید.

تبصره: شناسه ملی ویژه اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی منظور شده و مودی مکلف است از آن در کلیه معاملات خود استفاده نماید.

اخبار مرتبط
تفریح و سرگرمی علاوه بر تغییر روحیه ، باعث ریکاوری می شود تا کارها با انگیزه و دقت بیشتری انجام بپذیرد. همچنین معمولا ایده‌های ناب و خلاقانه در زمان استراحت حاصل می شود.
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی از ۹ اردیبهشت آغاز شد و تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. داوطلبانی که در کنکور سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی my.sanjesh.org وارد فرایند مشاهده سوابق تحصیلی شوند. تمام داوطلبان کنکور باید سوابق خود را ابتدا تأیید کنند تا نمره کل سابقه تحصیلی برای آن‌ها محاسبه و در زمان مقرر به سازمان سنجش ارسال شود.
«ملک مصرفی افراد از شمول مالیات بر عائدی سرمایه خارج است. یعنی اگر ملک مصرفی خانوار در طی یکسال ۱۰ برابر هم شده باشد هیچگونه مالیاتی نخواهد داشت. اینگونه اظهار نظرها از سوی شخصی که رییس سابق بانک مرکزی بوده است جای تأسف دارد.»
با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهد کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها