جمعه, 28 اردیبهشت 1403 2024,May

چرا شرکت ها تمایلی به واریز سود سجامی ندارند؟

24 خرداد 1401
چرا شرکت ها تمایلی به واریز سود سجامی ندارند؟

به گزارش بانک اول دوباره فصل برگزاری مجامع به پایان رسید و بسیاری از شرکت ها سودهای توزیعی خود در مجامع را از روش های غیر از سامانه سجام پرداخت می کنند. دلیل تمایل شرکت ها به پرداخت سودها به روش غیر سجامی چیست؟

چرا سود مجامع سجامی واریز نمی شود؟

از زمان اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی و اقدام سهامداران برای ثبت نام در این سامانه زمان زیادی سپری شده اما هنوز از واریز سود از طریق این سامانه خبری نیست و سهامداران همچنان باید از روش های قدیمی برای دریافت سود سهام خود اقدام کنند، این در حالی است که شرکت سپرده گذاری مرکزی در مرحله ثبت نام سهامداران از هر یک از آن ها مبلغ 10 هزار تومان بابت ارائه این خدمات دریافت کرده که قطعا رقم بالایی را برای شرکت سپرده گذاری به همراه داشته تا بتواند نسبت به طراحی و راه اندازی سامانه سجام اقدام کند و هزینه های مربوط به آن را بپردازد. پس چرا هنوز سامانه سجام فعالیت گسترده ای برای پرداخت سود سهام شرکت ها به سهامدارانشان نداشته است؟

به گفته حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ابتدا باید در مجمع عمومی شرکت‌ها وقتی سود برای سهام تصویب می‌شود به اطلاع سهامداران برسد و اعلام شود که این سود سهام از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی و از طریق شماره شبای سهامداران که در سامانه سجام ثبت شده است، به حساب سهامداران و ذی‌نفعان واریز می‌شود و بعد از این مرحله باید پول سود را به حساب شرکت سپرده گذاری واریز کنند تا ما هم از طریق سجام همان روز به حساب سهامداران واریز ‌کنیم.

نعمتی مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز درباره زمان اجرایی شدن و عملیاتی شدن سامانه سجام برای کلیه شرکت ها تصریح کرد: در واقع موضوعی که مطرح است تمایل کلیه شرکت هاست. شرکت ها باید تمایل داشته باشند تا سود سهام را از طریق سامانه شرکت سپرده گذاری مرکزی به سهامداران خود پرداخت کنند. البته در حال حاضر الزامی برای شرکت ها نسبت به انجام این امر وجود ندارد اما سپرده گذاری مرکزی مذاکراتی را انجام داده که در صورت موافقت سازمان بورس واریز سود سهامداران از طریق سپرده گذاری مرکزی انجام شود.

چرا شرکت ها تمایلی به واریز سود سجامی ندارند؟

چه دلیلی وجود دارد تا شرکت ها احتمالا با پرداخت سود سهامداران از طریق شرکت سپرده گذاری موافق نباشند؟ در حال حاضر بر اساس قانون تجارت شرکت ها 8 ماه فرصت دارند تا سود سهام خود را به سهامداران پرداخت کنند. در این شرایط ممکن است بسیاری از سهامداران دیرتر از موعد تعیین شده نسبت به دریافت سود سهام خود اقدام کنند و با توجه به این که مبالغ مورد نظر در حساب شرکت ها باقی می ماند می تواند برای آن ها منافعی را به همراه داشته باشد.

 اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط سپرده گذاری مرکزی، پس از آن که شرکت ها سود سهامداران خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نمایند، سپرده گذاری مرکزی موظف است حداکثر تا 24 ساعت کاری بعد از زمان واریز شرکت ها، مبالغ مورد نظر را به همان شماره حسابی که سهامداران در هنگام ثبت نام در سامانه سجام معرفی و اعلام کرده اند، واریز نماید. از دلایل دیگر واریز نشدن سود سهامداران در سامانه سجام، نبودن زیرساخت فنی و نبود قانون الزام آور برای واریز سود شرکت ها از طریق سجام می باشد و همچنین مشکل و مانع  دیگر بر سر راه واریز سود سهام سهامداران از طریق سامانه سجام و شماره حساب شبای سهامداران این است که بین سامانه‌های پیش از معاملات یعنی همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) و سامانه هنگام معاملات یعنی سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (TSETMC) و همچنین سامانه پس از معاملات یعنی سامانه موجود در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) ارتباط قوی و آنلاین وجود ندارد

اخبار مرتبط
در شرایطی که کارمندان بانک انتظار داشتند همانند سایر ادارات شامل 2 روز تعطیلی در آخر هفته باشند٬ قرار گرفتند نام بانک ها در کنار ارگان های نظامی و انتظامی و بیمارستانها و ... که شامل لایحه فوق نمی شوند موجی از نامیدی را در میان این قشر که از پر کارترین کارمندان کشور هستند ایجاد کرد و باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شد . چرا که ارگانهایی مثل بیمارستان ها ٬ مراکز نظامی ٬ انتظامی و ... شیفت کار هستند و به صورت 24 ساعته در تمام ایام و تعطیلات رسمی هم فعالیت دارند ٬ در صورتی که این موضوع در مورد بانک
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
تیمور تیموری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بهترین دلیل و شاید تنها دلیل سود پولی که شرکتها از نگهداری سود سهامداران نصیبشان می شود

ح م
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

آقایان مسعولان سهام عدالت آقای ریس جمهور آقای ریس جمهور منتخب ۱۴۰۰ آقای ریس قوه قضاییه آقای قالیباف ریس مجلس نمایندگان عزیز ... یادتون نره رهبری دستور فرمودند سهام عدالت آزاد کنید کسی فروخت پولش را واریز کنید چرا حرف مقام معظم رهبری اجرا نگردید؟ خوهشمندم کسانی که فروخته اند حدود از سال ۹۹ حدودا ۶_۷ماه میشود واریزی ندارد شمارا به امام زمان مردم و کم مسخره کنید حقمونه فروختیم پول فروم.م واریز کنید لطفا برای خربد جهزیه دخترم موندم خودمم معلول ازسه عضو بدنم معلولیت شدید دارم مدیر جان لطفا بچاپ❤

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها