شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

چگونه متوجه شویم قانون مشاغل شامل حال ما می شود یا نه؟

13 شهریور 1401
چگونه متوجه شویم قانون مشاغل شامل حال ما می شود یا نه؟

به گزارش بانک اول یکی از مشکلات کارگران عدم در مشاغل سخت و زیان آور عدم آگاهی آنها از عنوان شغلی در لیست بیمه است. چرا که اگر این عنوان درلیست بیمه دچار مشکل شود کارگران هنگام بازنشستگی با گرفتاری هایی روبرو خواهد شد.

با شنیدن واژه مشاغل‌سخت و زیان‌آور شاید تنها به یاد کارگرانی افتاده باشید که در شرایط سخت به کار خود ادامه می‌دهند اما همان طور که گفتیم مشاغل شامل دو گروه مشاغل عادی و مشاغل سخت می‌باشد. مشاغل‌سخت و زیان‌آور، به مشاغلی گفته می‌شود که در آن‌ها عواملی چون عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و غیره از حالت استاندارد خارج شده و کارگر طی فعالیت مداوم از لحاظ جسمی و روحی آسیب جدی می‌بیند. طبیعتاً این آسیب نتایج ناخوشایندی خواهد داشت که منجر به بیماری و عوارض خطرناک خواهد شد.

 

چگونه متوجه شویم سختی کار به ما تعلق گرفته است؟

 

 

 

چه مشاغلی در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند؟

مشاغل از لحاظ سختی وزیان آوری خود به دو دسته مشاغل سخت‌و زیان‌آور گروه الف و مشاغل سخت وزیان آور گروه ب دسته بندی می‌شوند.
گروه اول مشاغلی را در خود جای داده است که سختی و زیان ‌آور بودن شغل با ماهیت شغل ارتباط نزدیکی دارد اما کارگر با رعایت تمهیدات ایمنی و بهداشتی استاندارد می تواند سختی این مشاغل را حذف نماید.

گروه دوم مشاغلی را در خود جای داده است که سختی و زیان آور بودن شغل به ماهیت شغل وابسته می‌باشد و کارگر با رعایت تمهیدات بهداشتی و ایمنی تنها می تواند حدودی از سختی آن را کاهش دهد اما به طور کامل حذف نمی‌شود.

مریم زنده دل، کارشناس روابط کاردرباره اینکه چگونه متوجه شویم سختی کار به ما تعلق گرفته است؟ می گوید:اگر کارگر بخواهد متوجه سختی کار شود می تواند به شعبه تامین اجتماعی مربوطه مراجعه کند و ببیند که آیا سختی کار ۴ درصد را کارفرما پرداخت کرده یا خیر.

اوافزود:اگر عنوان شغلی کارگر در لیست بیمه درست قید شده باشد در واقع کارفرما سختی کار کارگر را پذیرفته اما اگر به عنوان مثال به جای جوشکار، کارگر ساده رد شده باشد به این معنی است که کارفرما نمی خواهد سختی کار را پرداخت کند.اگر چنین موضوعی برای کارگران پیش آمد باید مدارک و مستندات را به کمیته مشاغل سخت و زیان آور ارسال کنند تا به نوعی عنوان شغلی صحیح اثبات شود.

کارشناس روابط کار بیان کرد:لازم به ذکر است، عنوان شغلی در صلاحیت اداره کار قرار گرفته یعنی کارگران می توانند در اداره کار دادخواستی مربوط به عنوان شغلی تنظیم کنند.اگر در اداره کار عنوان شغلی احزار شود، سپس در مرحله بعد کارگر باید به کمیته مشاغل سخت و زیان آور مراجعه کند و همچنین در زمان بازنشستگی اگر کارفرما مبلغ ۴ درصد را پرداخت نکرد، می توانند شخصاً این مبلغ را پرداخت و بعد از بازنشست شدن اقدام به طرح دعوی علیه کارفرمای خود کنند./تسنیم

اخبار مرتبط
طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.
تجهیزات اسکیمر برای کلاهبرداری از حساب‌های بانکی یکی از شیوه‌های جدید کلاهبرداران است که برای گرفتار نشدن در دام آنها باید نسبت به آن شناخت کافی داشت و پیشگیری کرد، این درحالی است که به گفته پلیس ۹۰ درصد کلاهبرداری اسکیمری توسط دستفروشان انجام می‌شود.
رئیس کل پیشین بانک مرکزی، در صفحات مجازی خود نوشت: رئیس‌جمهور: در سال گذشته ۳ موسسه بانکی متخلف را منحل کردیم. امسال هم بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل می‌شوند. از ۳ موسسه بانکی مورد اشاره ایشان، «توسعه» و «کاسپین» از قبل عملا منحل شده بودند و فعالیت خاصی نداشتند. موسسه اعتباری «نور» هم تعهداتش نسبت به سپرده‌گذاران به بانک ملی ایران منتقل و مشکلاتش همچنان باقی است.
برات الکترونیک عادی یک سند تجاری است که براساس آن شخصی از شخص دیگر می‌خواهد که مبلغی را در وجه یا حواله‌کرد شخص معین یا شخص ثالث در زمان مشخص( آینده) بپردازد. در همین راستا، سامانه برات الکترونیک عادی به‌عنوان جزئی از این اکوسیستم، با هدف الکترونیکی کردن تمام مراحل چرخه حیات اسناد تجاری برات تعریف شده است. برات الکترونیک سپامی در راستای تامین مالی زنجیره تولید، سرآغاز تحولی بزرگ برای شبکه بانکی کشور خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: