یکشنبه, 17 تیر 1403 2024,July

اگر کارت خودرو خود را گم کردیم چه باید بکنیم؟

14 تیر 1403
اگر کارت خودرو خود را گم کردیم چه باید بکنیم؟
پس از مفقود شدن کارت خودرو، مسئولیت هرگونه جرم یا سو استفاده از کارت بر عهده مالک خودرو است؛ بنابراین اولین و مهم‌ترین اقدام پس از گم شدن آن، اعلام مفقودی از طریق چاپ یک نوبت آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار است. در این صورت هیچ مشکل قانونی، متوجه مالک نخواهد بود.
اگر کارت خودرو خود را گم کردیم چه باید بکنیم؟

 گگزارش بانک اول  الهام عندلیب‌مقدم: کارت خودرو یکی از مهم‌ترین مدارک هر خودرو است که نشان‌دهنده هویت آن خودرو و مالکیت صاحب آن است و برای نقل و انتقال خودرو، دریافت کارت سوخت، دریافت بیمه شخص ثالث، دریافت معاینه فنی، ترخیص خودرو از پارکینگ، در زمان بروز تصادفات و... مورد نیاز است.

در صورت مفقود شدن کارت خودرو، باید مراحل زیر را سپری کرد:

•    اعلام مفقودی کارت خودرو و چاپ آگهی در روزنامه

پس از مفقود شدن کارت خودرو، مسئولیت هرگونه جرم یا سو استفاده از کارت بر عهده مالک خودرو است؛ بنابراین اولین و مهم‌ترین اقدام پس از گم شدن آن، اعلام مفقودی از طریق چاپ یک نوبت آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار است. در این صورت هیچ مشکل قانونی، متوجه مالک نخواهد بود.

برای چاپ آگهی مفقودی باید از عبارت تکمیل شده زیر استفاده کرد:
«کارت خودرو ...، مدل ...، به شماره پلاک ...، شماره شاسی. شماره موتور. متعلق به مالک. با شماره ملی. در تاریخ. مفقود گردیده و فاقد اعتبار است.»

•    درخواست صدور المثنی کارت خودرو

پس از گذشت ۱۰ روز از چاپ آگهی مفقودی کارت خودرو، بایستی برای ثبت درخواست صدور المثنی کارت به یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو رفت. برای این کار، به سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک به نشانی nobatdehi.epolice.ir رفته و پس از انتخاب استان و شهر مورد نظر، در قسمت خدمات، گزینه «کارت شناسایی المثنی» انتخاب می‌شود.

پس از دریافت نوبت از طریق سایت نوبت‌دهی، در تاریخ مشخص شده به مرکز تعویض پلاک مراجعه کرده و در آنجا، با ارائه مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه صدور کارت و هزینه ارسال آن از طریق پست، درخواست صدور المثنی کارت خودرو داده می‌شود. متقاضی باید برخی از این مدارک را همراه خود داشته باشد و برخی دیگر در زمان درخواست از طریق سامانه‌های پلیس قابل استعلام است.

به طور کلی، موارد مورد نیاز برای صدور کارت المثنی خودرو، عبارتند از:

-    حضور مالک یا نماینده قانونی یا وکیل وی به همراه خودرو
-    آگهی مفقودی کارت خودرو در روزنامه‌های کثیرالانتشار که ۱۰ روز از چاپ آن گذشته باشد
-    مدارک احراز هویت مالک خودرو
-    مدارک احراز سکونت مالک خودرو
-    برگه سبز خودرو
-    بیمه شخص ثالث خودرو
-    معاینه فنی خودرو
-    استعلام خلافی خودرو 
-    فیش واریزی هزینه صدور و هزینه ارسال پستی کارت خودرو

اگر کارت خودرو خود را گم کردیم چه باید بکنیم؟

مدت زمان صدور کارت المثنی خودرو

مدت زمان صدور کارت خودرو المثنی تقریبا به اندازه مدت زمان صدور کارت اصلی خودرو است؛ به این صورت که معمولا در کمتر از ۱ ماه صادر شده و از طریق پست، به مالک خودرو تحویل داده می‌شود. 

البته گاهی ممکن است به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها مانند مشکلات چاپ کارت، مشکلات ناشی از شیوع کرونا و ... فرآیند تحویل کارت با تاخیر مواجه شود.

پیگیری کارت المثنی خودرو

روش پیگیری کارت خودرو المثنی دقیقا مانند پیگیری کارت اولیه خودرو است. برای این کار ابتدا باید به سامانه پیگیری مرسولات ناجا به نشانی اینترنتی najatracking.post.ir مراجعه کرده و گزینه «کارت خودرو» را انتخاب نمود. سپس با درج شماره پلاک خودرو در قسمت مربوطه، جستجو شروع می‌شود. پس از آن یک کد رهگیری که در واقع همان کد مرسوله پستی ناجا است به متقاضی داده خواهد شد. متقاضی می‌تواند با داشتن این کد، به سامانه پیگیری مرسولات پستی به نشانی اینترنتی tracking.post.ir رفته و جزییات مربوط به وضعیت کارت خوردو خود را مشاهده کند.

اگر کارت المثنی خودرو مفقود شد چه کنیم؟

در صورت مفقود شدن مجدد کارت المثنی، باز هم می‌توان درخواست صدور مجدد المثنی داد. مدارک لازم و درخواست صدور برای بار دوم، تفاوتی با درخواست صدور برای بار اول ندارد.

اخبار مرتبط
با مشخص‌شدن نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز بورس با یک رشد تاریخی مواجه شد و قیمت طلا ، ارز و خودرو با نزول مواجه شدند.
براساس این گزارش، باتوجه به درآمد سرانه کشورها، لوکزامبورگ، سوئیس، قطر، نروژ و سنگاپور به ترتیب ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته شده‌اند.
در برخی موارد مستأجران مبلغ اجاره‌بها را به‌صورت نقدی به موجر تحویل می‌دهند؛ در این صورت بهتر است برای اثبات این قضیه حتماً رسید دست‌نوشته‌ای همراه با امضای موجر از او گرفته شود. مبلغ اجاره‌بها از طریق حساب بانکی حتماً به شماره‌حساب شخص موجر واریز شود تا از مشکلات احتمالی برای اثبات ادعای پرداخت اجاره‌بها پیشگیری کنید و مدارک لازم برای دفاع از حقوق خود را ارائه دهید.
نوازنی بیان داشت: از مجموع 750 سهمیه استخدامی، تعداد 38 سهمیه مشخصاً مربوط به ستاد آب کشور (شرکت مادر تخصصی) و 712 مجوز به شرکت‌های تابعه تخصیص داده شده است. با توجه به سیاست‌های سازمان اداری و استخدامی، عمده مجوزهای تخصیصی (قریب به 82 درصد) در حوزه مشاغل اختصاصی (مأموریت‌های اصلی صنعت) و 18 درصد در حوزه مأموریت‌ها و مشاغل عمومی تعیین شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها