پنجشنبه, 29 شهریور 1403 2024,September

درآمد سرانه ایرانی‌ ها چقدر شد؟ / توضیحات بانک جهانی در این باره را ببینید

25 شهریور 1403
درآمد سرانه ایرانی‌ ها چقدر شد؟ /  توضیحات بانک جهانی در این باره را ببینید

بانک جهانی می‌گوید: درآمد سرانه ملی ایرانیان در طول حیات دولت سیزدهم ۲۶درصد رشد کرده و ایران در رتبه ۹۰ دنیا قرار گرفته است.

به گزارش بانک اول این نهاد بین‌المللی می‌گوید درآمد سرانه ملی ایرانیان براساس شاخص قدرت خرید به ۱۷هزار و ۹۰۰دلار در سال۲۰۲۳ رسیده که ۸درصد بیشتر از سال۲۰۲۲ بوده است.بانک جهانی تأکید کرد: در ۳سال گذشته درآمد سرانه ملی ایران با رشد ۲۶درصدی از ۱۴هزار و ۱۶۰دلار در سال۲۰۲۰ به ۱۷هزار و ۹۰۰دلار رسیده و بالاتر از کشورهای الجزایر، آفریقای جنوبی، اندونزی، عراق، اردن، هند، ازبکستان و پاکستان قرار گرفته است.

درآمد سرانه ملی، یکی از شاخص‌های اقتصادی است که برای اندازه‌گیری سطح رفاه و ثروت اقتصادی در یک کشور استفاده می‌شود. این شاخص نشان‌دهنده میانگین درآمد افراد یک کشور در یک سال است و با تقسیم درآمد ملی بر جمعیت کشور به‌ دست می‌آید. به‌ عبارت دیگر، درآمد سرانه ملی، بیانگر توزیع کلی ثروت تولیدشده در کشور بین افراد جامعه است.

در دیگر کشورها وضعیت چگونه است؟

سنگاپور بیشترین میزان درآمد سرانه ملی را در جهان دارد. درآمد سرانه ملی این کشور در سال۲۰۲۳ بالغ بر ۱۱۸هزار و ۷۱۰دلار اعلام شده است. نروژ با ۱۰۸هزار و ۷۹۰دلار و ایرلند با ۹۸هزار و ۴۹۰دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. در میان کشورهای نفتی خلیج‌فارس نیز، بهترین رتبه در اختیار امارات است. درآمد سرانه ملی این کشور ۸۳ هزار و ۷۵۰دلار و رتبه آن در جهان ۷ اعلام شده است. کویت در رتبه۱۷، بحرین در رتبه۲۲، عربستان در رتبه۲۶ و عمان در رتبه۴۶ قرار دارند.

درآمد سرانه ایرانی‌ ها چقدر شد؟ | توضیحات بانک جهانی در این باره را ببینید

روزنامه همشهری
اخبار مرتبط
مالیات در کشور‌های مختلف، انواع متفاوتی دارد و به‌ صورت‌های متنوعی پرداخت می‌شود. اما در کشور ایران بر اساس قوانین مالیاتی، مالیات‌ها به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. این دسته‌ها نیز خود به دسته‌بندی‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند که در جدول زیر قابل مشاهده است:
تعداد صدمیلیونرها، در سراسر جهان افزایش یافته و رشد سریع آنان در ایالات‌متحده و چین ثبت شده است.
خانوار ایرانی پارسال، به طور متوسط ماهی ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درآمد داشته است. مرکز آمار میانگین هزینه ماهیانه خانوار ایرانی را ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گزارش کرده و می‌گوید در ازای رشد ۵۴ درصدی درآمد، هزینه‌ها ۵۱ درصد بالا رفته است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از معرفی ۶ سایت فاقد مجوز فروش بلیت به منظور انسداد به مراجع قضایی خبر داد و گفت: مجوز فعالیت سه شرکت خدمات مسافرت هوایی نیز به مدت یک ماه تعلیق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها