یکشنبه, 15 مهر 1403 2024,October

تشخیص جعل اسناد و مدارک با ۴ روش مهم

15 مهر 1403
تشخیص جعل اسناد و مدارک با ۴ روش مهم

جعل اسناد به معنای ایجاد تغییر در اسناد است. در روش‌های جعل اسناد از تکنیک‌های محو، خراشیدن و یا تاخیر سند استفاده می‌شود.

به گزارش بانک اول با گذشت زمان، راه‌های تشخیص جعل اسناد تنوع بیشتری پیدا کردند. برای مثال، تطبیق مفاد سند با مدارک و دلایل دیگر و تحقیق از گواهان و آگاهان برای یافتن مدارک اصلی پس از اثبات جعلی بودن مدارک کاربرد دارند. هم اکنون، ۲ روش مهم برای پیشگیری از جعل اسناد وجود دارد.

استفاده از MRZ و API در سیستم‌های احراز هویت الکترونیک به پیشگیری از تشخیص اسناد جعل‌شده کمک می‎‌کند. همراه ما باشید تا به طور کامل درباره سیستم‌ها و روش‌های تشخیص جعل مدارک بپردازیم.

تعریف جعل اسناد و انواع آن


جعل اسناد به معنای ایجاد تغییر در اسناد است. در روش‌های جعل اسناد از تکنیک‌های محو، خراشیدن و یا تاخیر سند استفاده می‌شود. امروزه، مفهوم جعل مدارک دچار تغییر و تحولاتی شده است. به صورتی که افراد جاعل سعی می‌کنند تا مدارک فرد دیگری را کپی کنند. بسیاری از این افراد فکر می‌کنند که هیچ راهی برای کنترل اسناد جعل شده وجود ندارد. اما نمی‌دانند که با یادگیری ماشین و پردازش تصویر می‌توان این موضوع را به طور کامل متوجه شد. انواع جعل مدارک عبارتند از:

  1. جعل احکام یا امضا یا مهر یا فرمان یا دستخط مقامات دولتی
  2. عکس برداری از اوراق و مدارک
  3. جعل مهر، تمبر، منگنه یا علامت یکی از شرکت ها یا موسسات یا ادارات دولتی
  4. تغییر احکام دادگاه ها یا اسناد
  5. جعل مدارک تحصیلی
  6. ایجاد تغییر در اسناد، خط، امضاء، مهر و نوشته‌های رسمی
  7. جعل گواهی پزشکی

تشخیص جعل اسناد


تشخیص جعل اسناد برای جلوگیری از جعل هویت بسیار کاربردی است. به عنوان مثال، افراد سودجو ممکن است مدارک سایر افراد را جعل کنند و در سیستم‌های احراز هویت استفاده کنند. در این شرایط، احتمال ایجاد خطر برای سیستم احراز هویت و امنیت سایر افراد بسیار زیاد است. اگر نتیجه تشخیص جعل اسناد در دادگاه مثبت اعلام شود، آن اسناد قابل ابطال هستند. در صورتی هم که جعل اسناد در مراحل احراز هویت اثبات شود، نمی‌توانید سایر مراحل را طی کنید. چون این کار، ضد قوانین و مقررات احراز هویت است.

روش‌های تشخیص جعل اسناد عبارتند از:

۱- تطبیق مفاد سند با اسناد و دلایل دیگر


در این روش، حتما باید یکی از خواهان دعوا به دادگاه مراجعه کند. سپس، او به اصالت سند خود اعتراض نماید. این فرد می‌تواند سایر مراحل صدور قرار صحت و اصالت سند را در دادگاه بررسی کند. به طور معمول و در حالت استاندارد، این روش در احراز هویت الکترونیک استفاده نمی‌شود.

۲- تحقیق از گواهان و آگاهان


اصالت و یا جعل اسناد را می‌توان با تحقیق از گواهان و آگاهان متوجه شد. نتایج این روش را می‌توان در دادگاه مورد بررسی قرار داد. اگر فردی برای جعلی بودن و یا اصالت مدارک به دادگاه مراجعه کند، دادگاه از گواهان و یا افراد آگاه درباره آن سند تحقیق می‌کند. در نهایت، رای صادر شده از دادگاه مشخص می‌کند که مدارک جعلی است یا اصالت دارد.

3- استفاده از Machine Readable Zone


در طی فرآیندهای مهاجرت افراد به کشورهای خارجی، اسناد و مدارک آن‌ها تحت نظارت Machine Readable Zone بررسی می‌شود. در حقیقت، اطلاعات محرمانه و غیر قابل انتشاری در MRZ وجود دارد. به طور معمول، این اطلاعات در 2 الی 3 خط قرار دارند. فرمت متن آن‌ها، OCR است. اگر مدارکی جعلی باشد، از روی فرمت OCR آن‌ها تشخیص داده می‌شود که بی اعتبار هستند. در صورتی که مدارک دارای اعتبار کافی باشند، باز هم فرمت OCR آن‌ها مشخص می‌کند که چقدر اعتبار دارند.

روش های تشخیص جعل اسناد

نحوه کار کردن دستگاه MRZ به صورتی است که بعد از اسکن مدارک، خطوط و کدها برای آن قابل نمایش هستند. این خطوط و کدها دارای اطلاعات و شماره‌های تشخیص هستند. شماره‌های تشخیص جعلی بودن مدارک، چکسام نام دارند. در نهایت، چکسام‌های اصلی با چکسام‌های محاسبه شده، مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

4- استفاده از API


وجود رابط نرم افزاری یا API در سرویس‌‎های احراز هویت به جلوگیری از جعل مدارک کمک بسیار زیادی می‌کند. به طور معمول، این تکنولوژی برای استفاده کاربران از نسخه‎‌های تحت وب و سازگار با سیستم عامل اندروید و ios کاربرد دارد.

نحوه کارکرد API به این صورت است که اطلاعات از پیش ثبت شده در سیستم را فراخوانی می‌کند. سپس، اطلاعات جدید را با اطلاعات ثبت شده انطباق می‌دهد. با این توضیحات، به احتمال زیاد متوجه شده اید که API در هنگام بررسی مجدد و تایید هویت کاربران استفاده می‌شود.

آینده روش‌های تشخیص جعل اسناد


به منظور پیشگیری از تشخیص جعل مدارک در آینده از روش یادگیری ماشین استفاده می‌شود. دولت‌ها و صاحبان مشاغل هم مایل هستند تا از این روش برای جلوگیری از پیشامدهای ناخوشایند استفاده کنند. چون که افراد سودجو مایل هستند تا از روش‌های جدیدی برای جعل هویت استفاده نمایند. برای مثال، صرافی‌های دیجیتال، کارگزاری‌ها، بانک‌ها و سیستم‌های امنیتی پیشرفته به امنیت بالا جهت جلوگیری از جعل مدارک نیاز دارند.

اخبار مرتبط
از آنجا که درآمدزایی دارندگان این دستگاه‌های خودپرداز از محل تراکنش‌هایی است که انجام می‌شود، ممکن است بعضی از آنها برای کسب سود و درآمد بیشتر دست به کارهای عجیب و غریبی بزنند. مثلا با افتتاح چند حساب و گرفتن کارت‌های بانکی مختلف و حتی استخدام افرادی در طول روز نسبت به انجام تراکنش‌های مختلف با خودپردازهای خود اقدام می‌کنند.
طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، مسافرانی که در پروازهای لغو شده هفته گذشته نتوانسته اند مبالغ خود را بدون کسر جریمه استرداد کنند در اولویت دریافت بلیت پروازهای داخلی قرار دارند.
سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی در سراسر کشور (به‌جز استان‌های مرزی) که تا پیش از این ۶۰ لیتر در هر نوبت بود، تغییر کرد
سازمان ملی سنجش اعلام کرد؛ آزمون تعیین سطح مأموران مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور - سال ۱۴۰۳ در صبح روز جمعه به تاریخ ۲۰/۰۷/۱۴۰۳ در ۳۱ مرکز استان برگزار می ‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها