شنبه, 28 مهر 1403 2024,October

مسدودی حساب بانکی چگونه و با چه علتی انجام می شود؟

28 مهر 1403
 مسدودی حساب بانکی چگونه و با چه علتی انجام می شود؟

احتمالا تاکنون نام توقیف حساب بانکی به گوشتان خورده باشد یا کسی از اطرافیان شما درگیر این مشکل شده باشد. تا به حال به این فکر کرده‌اید چه دلیلی باعث به وجود آمدن این اتفاق گردیده است و برای رفع آن باید چه کاری انجام دهد؟

به گزارش بانک اول هر کس نسبت به حساب بانکی خود یا افراد تحت تکفل و تحت قیمومیتش امکان استعلام وضعیت و اطلاعات حساب بانکی از جمله درباره مسدود بودن یا نبودن حساب بانکی را دارد.

اما نسبت به حساب بانکی سایر اشخاص نمی توان به طور مطلق قائل به چنین حقی بود.

آیا می‌توانم مسدود بودن یا نبودن حساب بانکی دیگران را از بانک آنها استعلام کنم؟


در پاسخ باید گفت که اصولاً بانکها مجاز نیستند وضعیت و اطلاعات حساب بانکی اشخاص‌ را نزد دیگران افشا کنند.

فقط مقامات قضایی و مراجع قانونی همانند دادسرا و دادگاه و سازمان امور مالیاتی و مرکز مبارزه با پولشویی، در چهارچوب قانون، اجازه دسترسی به وضعیت و اطلاعات حساب بانکی اشخاص را دارند.

درخواست مسدودی حساب از طرف چه کسانی ممکن است؟

مسدودی حساب بانکی ممکن است به درخواست مشتری (صاحب حساب)، دستور مراجع قضایی (مثلا در دعاوی پس از ارئه لایحه دفاعیه بانکی به مرجع رسیدگی کننده) و یا به دستور مستقیم از طرف بانک مرکزی صورت گیرد.

رفع مسدودی حساب هم در اکثر موارد توسط مراجع قضایی امکان پذیر است.

منظور از مسدودی حساب بانکی چیست؟

منظور از مسدودی حساب بانکی این است که حساب بانکی صاحب حساب به دلایلی از جمله حفظ حقوق طلبکاران، جلوگیری از وقوع جرم یا تامین دلیل یا تامین خواسته برای طرح دعوا ،به دستور مراجع قضایی، صاحب حساب یا خود بانک، مسدود می‌شود و تا رفع مسدودیت، صاحب حساب نمی‌تواند از محل حساب خود برداشت یا پرداختی داشته باشد، به عبارتی مسدودی حساب بانکی یعنی بازداشت وجوه بانکی در حساب مشتری.

در چه مواردی حساب بانکی مسدود می شود؟

در مواردی همانند: نقص اطلاعات هویتی صاحب حساب در بانک

  • راکد ماندن طولانی مدت حساب
  • وجود شکایت علیه صاحب حساب و دستور مسدودی حساب از جانب مراجع قضایی
  • ضمانت وام و عدم پرداخت اقساط وام
  • صدور چک بلامحل
  • مفقودی یا سرقت چک
  • توقیف مالیاتی یا ثبتی، ممکن است حساب بانکی شخص، مسدود شود.

بنابراین هر شخصی تنها می‌تواند به اطلاعات بانکی خود و افرادی که تحت تکفل یا قیمومیت او هستند یا به نمایندگی قانونی آنها ، دسترسی داشته باشد و استعلام حساب بانکی سایر اشخاص فقط توسط مقامات قضایی و مراجع قانونی مانند دادسراها و دادگاه‌ها و سازمان امور مالیاتی و مرکز مبارزه با پولشویی امکان پذیر می‌باشد.

اخبار مرتبط
در این بخشنامه آمده است: با عنایت به ابلاغ مصوبات بیست و پنجمین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات (موضوع نامه شماره 03/163996 مورخ 1403/07/15 معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) اهم تصمیمات اتخاذ شده به شرح ذیل جهت استحضار و بهره برداری مقتضی ایفاد می‌گردد.
براساس اعلام شرکت راه آهن، پیش فروش بلیت قطار مسافری برای بازه آبان ماه از امروز (۲۸ مهرماه) ساعت ۹ صبح آغاز شد.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: مشترکان بسیار پرمصرف باید بهای برق مصرفی خود را به صورت غیریارانه‌ای پرداخت کنند.
قوانین بودجه در سالهای 1400 تا 1403 به دستگاه ها تاکید کرده تا داده های خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. وزارت اقتصاد این امکان را دارد تا طبق قانون برنامه هفتم در صورت همکاری نکردند این دستگاه ها با سازمان امور مالیاتی، برای مقام مسئول آن نهاد طبق ماده 202 قانون مالیات های مستقیم درخواست ممنوع الخروجی صادر کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها