پنجشنبه, 3 آبان 1403 2024,October

کلاهبرداری ارز اینترنتی / مراقب ترفندهای پانزی باشیم

03 آبان 1403
کلاهبرداری ارز اینترنتی / مراقب ترفندهای پانزی باشیم

تحولات و راهکارهای تازه مالی زندگی روزمره همه را تغییر داده است و به‌طورقطع کلاهبرداران از این قاعده خارج نیستند .

به گزارش بانک اول در رابطه با کلاهبرداری جدید ارز اینترنتی بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب یاسوج معتقد است که آن‌ها بیکار نبوده و هم‌زمان با دگرگونی زندگی، روش‌های خودشان را تغییر داده و با فعالیت امروزه ما تطبیق داده‌اند.

 در حال حاضر کلاهبرداران روش‌های مختلفی را برای گول زدن کاربران به کار می‌گیرند. از آن‌جایی که تراکنش‌های با ارز دیجیتال در خیلی از مواقع قابل پیگیری توسط نهادهای قانونی نیست، اسفاده از این روش‌های برای کلاهبرداران امن‌تر از دیگر روش‌ها به شمار می‌رود.

پانزی: یک نوع کلاهبرداری مالی است که سرمایه گذاران را با وعده سود یا بازده بالا فریب می دهد، اما به جای ایجاد سود مشروع، از پول سرمایه گذاران جدید برای پرداخت سود به سرمایه گذاران قبلی استفاده می کند. این کلاهبرداری معمولا با تبلیغات فریبنده آغاز می شود و سرمایه گذاران را با وعده سودهای بالا جذب می کند.

بسیاری از کاربران با وعده‌ کسب درامد ثابت و سودهای نجومی وارد پروژه‌های کلاهبرداری می‌شوند و سرمایه خود را در این راه از دست می‌دهند.

سید محسن موسوی خو در این رابطه گفت: چه‌بهتر که نسبت به اتفاقات اطراف بی‌تفاوت نبوده و با کسب اطلاعات و تجربیات دیگران خودمان را دچار دردسرهای بزرگی نکنیم چرا که زمان، شخصیت و سرنوشت شما بیشتر از وعده‌های وسوسه کننده کلاهبرداران ارزش دارد.

وی تاکید کرد: در این طرح که شباهت زیادی به طرح‌های هرمی دارد، کلاهبرداران با وعده سودهای بالا و تضمینی، سرمایه قربانیان را جمع‌آوری می‌کنند و به ازای جذب زیرمجموعه، این سود را افزایش می‌دهند.

این کارشناس عنوان کرد: اگرچه این کلاهبرداران ادعا می‌کنند که بر روی ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما در عمل سود سرمایه‌گذاران به روش دیگری تأمین می‌شود و در عمل درآمدی وجود ندارد سؤال اینجاست که چرا فردی باید برای اینکه به شما ۲۰۰ دلار پس بدهد، ۱۰۰ دلار دریافت کند؟ به دست آوردن چنین مبالغ وسوسه‌برانگیزی هرقدر هم ساده به دردسرش نمی‌ارزد.

موسوی خو ادامه داد: فراموش نکنید که سلام گرگ به‌هیچ‌عنوان بدون ‌طمع نیست. در میان قربانیان افراد باهوش بسیاری وجود دارد که هرگز در خیالشان نمی‌گنجید چنین مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.

وی افزود: وسوسه شدن و فریب خوردن ممکن است برای هرکسی رخ بدهد. پس محتاطانه عمل کنید. فریب پلن‌های سودآور را نخورید و برای هیچ کیف پولی به طمع دریافت سود، رمزارز واریز نکنید. از نه گفتن نترسید و از ندانستن خجالت نکشید. هیچ کسی حق ندارد اطلاعات شخصی شما را بداند و یا با هویت و سرمایه شما بازی کند.

این کارشناس یاسوجی تاکید کرد: به‌هیچ‌وجه حساب کاربری خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. افراد با در دست داشتن حساب کاربری شما، درست مانند اینکه شناسنامه شما را داشته باشند می‌توانند هر جرمی را به نام شما مرتکب شوند.

موسوی خو ابراز کرد: مسئولیت تمامی تراکنش‌ها متوجه شخص شماست و بروز هرگونه مشکل گریبان شما را خواهد گرفت. از خریدوفروش رمز ارز برای افراد ناشناس اکیداً خودداری کنید.

وی گفت: در حفظ و نگهداری اطلاعات شخصی خود نهایت دقت را به کار ببرید و اجازه ندهید تا کلاهبرداران از هویت واقعی و مجازی شما سوءاستفاده کنند. فراموش نکنید که راه‌های زیادی برای کسب سود و درآمد وجود دارد ولی کمک به کلاهبرداران در رسیدن به اهدافشان به‌هیچ‌وجه یکی از این راه‌ها نیست.

اخبار مرتبط
اله داد در خصوص سازوکار استخراج قانونی رمزارز گفت: سازوکار و قوانین مربوط به استخراج رمزارز به‌صورت رسمی تدوین و ابلاغ شده است تا علاقه‌مندان بتوانند بدون دغدغه و با استفاده از این فرصت‌ها به‌صورت قانونی در این کسب‌وکار فعالیت کنند. وی با بیان اینکه تاکنون برای ۲۵۰ انشعاب، مجوز استخراج رمزارز صادر شده است، افزود: همچنان برخی با سوءاستفاده و از طریق انشعاب‌های غیرمجاز مبادرت به استخراج غیرقانونی رمزارز می‌کنند.
این مخاطبان همچنین عنوان کردند که در این جوامع پول اضافه‌ای که بابت گرانی این کالا از خریداران دریافت می‌شود صرف پرداخت یارانه به لبنیات و مواد پروتئینی می‌شود که باعث کاهش هزینه‌های درمان نیز می‌شود.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - پردیس تصریح کرد: علاوه بر این جریمه که توسط پلیس راه انجام می پذیرد، در صورت عدم پرداخت هزینه عوارضی، افزایش نرخ جرائم به صورت پلکانی به روی مبلغ جریمه توسط شرکت های بهره بردار آزادراه ها نیز انجام خواهد شد.
آیت الله مصباحی مقدم افزود: در حال حاضر ناظران فقهی در 29 بانک به عنوان ناظر فقهی فعالیت می‌کنند. این ناظران از سوی مدیران عامل و هیئت مدیره بانک‌ها معرفی و صلاحیت آنها از سوی شورای فقهی بانک مرکزی بررسی می شود. ناظران فقهی، کارمند بانک‌ها به شمار می‌آیند و حقوق و دستمزد خود را از بانک‌ها دریافت می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها