دوشنبه, 7 آبان 1403 2024,October

جزییات افزایش قیمت برق اعلام شد

07 آبان 1403
جزییات افزایش قیمت برق اعلام شد

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که مطابق ماده ۶ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوبه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، مصارف مازاد بر الگو در تعرفه مشترکان خانگی براساس روش پلکانی- افزایشی تعیین می‌شود، تاکید کرد: قیمت برق مشترکان پرمصرف‌ پلکانی افزایش می‌یابد.

به گزارش بانک اول مصطفی رجبی مشهدی، با بیان اینکه ساختار تعرفه‌گذاری قیمت برق به گونه‌ای طراحی شده که بیشترین یارانه را مشمول مشترکانی می‌کند که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته‌اند و قبض‌های برق ارزان‌تری دریافت می‌کنند، اظهار کرد: براساس همین قانون مشترکان خانگی به دو دسته مشترکانی که در محدوده الگوی مصرف و کمتر از آن برق مصرف می‌کنند و مشترکان پرمصرف که بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند، تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به این که الگوی مصرف در ماه‌های گرم و ماه‌های غیرگرم متفاوت است، تصریح کرد: مشترکان باید مراقب مصرف برق خود بوده و توجه داشته باشند با توجه به این که الگوی مصرف از ۳۰۰ کیلووات ساعت به ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه رسیده است، در صورتی که مصرف خود را کنترل نکنند، مشمول تعرفه‌های بالاتر که پلکانی- افزایشی و نزدیک هزینه‌های تامین برق است خواهند شد.

مدیرعامل توانیر در تشریح چگونگی پلکانی شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف نیز گفت: قانون ضرایبی از نرخ تامین برق را برای پله‌های مختلف مصرف در نظر ‌گرفته به این صورت که برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم برابر هزینه تامین تا ۱.۵ برابر الگو، ۱.۵ برابر هزینه تامین تا ۲.۵ برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵ برابر الگوی مصرف ۵ برابر هزینه تامین برق در تعرفه برق مشترکین پرمصرف لحاظ می‌شود و دریافت آن الزام قانونی است.

وی پارامترهای تعیین نرخ تامین برق که تعرفه‌ها براساس آن طراحی می‌شود را شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه‌های حرارتی مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک در سه سال گذشته، هزینه ترانزیت برق و هزینه سوخت نیروگاهی اعلام کرد که سالانه تعیین می‌شود و خاطرنشان کرد: طی سال جاری و سال گذشته هزینه سوخت نیروگاهی بر اساس مقررات مربوطه و جداگانه محاسبه می‌شود.

مدیرعامل توانیر همچنین درباره وضعیت مصرف و تعرفه های برق گفت: ۷۵ درصد مشترکین مصرفشان زیر الگو بوده و قبضشان کمتر از ۵۰ هزار تومان است.

وی با بیان این که ۵۰ درصد قیمت برق از حدود ۵۰ درصد مشترکان دریافت می‌شود، گفت: البته مشترکین کم مصرف تنها حدود ۲۰ درصد قیمت تمام شده برق را پرداخت می کنند.

رجبی مشهدی هزینه پرداختی توسط مشترکین بد مصرف را ۵ برابر هزینه تامین برق اعلام کرد و افزود: مشترکینی که زیر الگو مصرف می‌کنند به ازای هر کیلووات ساعت ۱۰۰ تومان پول برق می پردازند. البته در مناطق گرمسیر این عدد حدود ۴۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت یا برای کشاورزی حدود ۳۵ تومان است که کمتر از یک دهم هزینه برق غیر یارانه ای است.

عباس علی آبادی - وزیر نیرو نیز به‌تازگی در همین رابطه اعلام کرد: مصارف برق بالای الگو با قیمت آزاد محاسبه می‌شود و مشترکان پرمصرف لازم است مصارف بالای خود را از طریق تابلوی سبز بورس، مولدهای خورشیدی و یا ذخیره سازها تأمین کنند./ایسنا

اخبار مرتبط
وی تصریح کرد: هدف ما این است که به سمت عدالت اجتماعی در حوزه تخصیص بنزین حرکت کنیم. باید به این نکته توجه کنیم که نصف خانواده‌های ایرانی خودرو ندارند و یارانه بنزین به آنها تعلق نمی‌گیرد. این نابرابری باید برطرف شود و برای این منظور، تخصیص بنزین به افراد می‌تواند یک راهکار مؤثر باشد.
پس از بررسی و رفع ایرادات، کمیسیون اجتماعی این مصوبه را به صحن علنی ارسال خواهد کرد تا در آنجا رأی‌گیری شود. در صورت تصویب نهایی در صحن و تایید شورای نگهبان، تغییرات به‌عنوان قانون اجرا خواهد شد.
معاون بانک مرکزی خواستار واکنش جدی هیات مدیره بانک ها نسبت به تراکنشهای مشکوک مشتریان در سطح شعب شد و تاکیدکرد:قانون جدید بانک مرکزی تکالیف بانکها و بانک مرکزی در زمینه عدم ارائه خدمات به مشتریان و مجازات های قضایی متخلفین رابه صراحت تعیین کرده است.
طبق قاعده حداقل عیدی کارگران برای ۱۲ماه کارکرد ۲ برابر حقوق پایه است به‌شرطی که از سه برابر حداقل حقوق بیشتر نشود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها