دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

بانکداران ایران: ما هم حق تصمیم‌ داریم

24 خرداد 1401
بانکداران ایران: ما هم حق تصمیم‌ داریم

به گزارش بانک اول هنوز به‌طور دقیق برآوردی از اثرات این موضوع انجام نشده است اما برخی خبرها نشان می‌دهد نگرانی‌ها در سیستم بانکی نسبت به تصویب نشدن این قوانین در حال اوج گرفتن است؛ چنان‌که دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد سرنوشت لوایح پالرمو و CFT گفت: یقین دارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حتما حساسیت موضوع و ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی در شرایط تحریم را درنظر می‌گیرند.

عبدالناصر همتی افزود: باید بپذیریم که بانک مرکزی در حدی که در این شرایط بسیار سخت و حساس، تکلیف دارد، حقی هم در تصمیم‌سازی‌ داشته باشد.

 

   تبعات نپیوستن ایران به FATF

مخالفان و موافقان پیوستن ایران به FATF در رد و تأیید این موضوع دلایل مختلفی دارند؛ با این حال به‌نظر می‌رسد راهی به جز پیوستن ایران به FATF باقی نمانده است. وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی و بازار‌های مالی در مورد تبعات پیوستن و نپیوستن به FATF گفت: اگر به این لایحه نپیوندیم در لیست کشورهای پر ریسک قرار می‌گیریم و از لیست سیاه خارج نمی‌شویم که باعث می‌شود بانک‌های دنیا در تبادلات مالی با ایران محتاط شوند و حاضر به ریسک مبادلات مالی با ایران نباشند.

شقاقی ادامه داد: چنانچه ایران به FATF نپیوندند اقتصادش در دنیا منزوی می‌شود و هزینه‌های مبادله بالا می‌رود، زیرا مجبور است بانک‌های دنیا را قانع کند که همکاری کنند.

محمود جام‌ساز اقتصاددان هم در این‌باره گفت: اگر این اتفاق نیفتد، تحریم‌های اروپا نیز به تحریم‌های قبلی اضافه خواهد شد. او افزود:اگر ایران FATF را تصویب نکند تحریم‌های اتحادیه اروپا به تحریم‌های آمریکا اضافه خواهد شد. یعنی تحریم‌ها مضاعف می‌شوند و اقتصاد ایران روزبه‌روز کوچک‌تر خواهد شد و به‌شدت در تنگنای مالی قرار خواهد گرفت.

جام ساز ادامه داد: در این شرایط نه سرمایه‌ای وارد کشور می‌شود و نه سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، زیرا انباشت سرمایه به‌دست عده‌ای خاص است که به رانت‌های دولتی مرتبط هستند و به اطلاعات فرادولتی دسترسی دارند؛ به همین دلیل است که با وجود نقدینگی بسیار زیاد در کشور، بخش خصوصی از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

او با بیان اینکه 3 کشور انگلیس، فرانسه و آلمان برای حفظ برجام ساز وکارهای مختلفی را پیشنهاد کردند، ادامه داد: یکی از این ساز و کارها اینستکس بود تا از طریق آن ایران بتواند برخی اقلام خود را صادر و پول آن را به راحتی دریافت کند. البته اجرای آن مشروط به پیوستن ایران به FATF است. اروپا پیشنهاد کرد ایران لوایح مختلف FATF ازجمله CFT و پالرمو را بپذیرد تا در برجام بماند و اینستکس اجرا شود./بنکر

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها