یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 2024,May

تغییرات ۳ ساله نرخ سود بانکی/ سود تسهیلات مسکن کاهش یافت

24 خرداد 1401
تغییرات ۳ ساله نرخ سود بانکی/ سود تسهیلات مسکن کاهش یافت

به گزارش بانک اول بررسی روند اتخاذ تصمیمات درباره تعیین نرخ سودهای بانکی در سال های اخیر نشان می‌دهد که نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار در بانک های دولتی در فاصله سال های 92 تا 95 تغییراتی داشته است.

این گزارش حاکی است، در حالی که نرخ سود علی الحساب کوتاه مدت عادی در پایان سال 92، 7 تا 20 درصد و نرخ سود ویژه 10 تا 23 درصد بود، نرخ کوتاه مدت عادی در پایان آذر ماه سال 85 به میزان 10 درصد بوده است.

همچنین نرخ سود تسهیلات در بخش صنعت و معدن در پایان سال ۹۲ به میزان 14 تا 15 درصد بوده که این نرخ در پایان آذرماه سال 95 به 18 درصد رسید. دولت در سال های اخیر به منظور ایجاد تحرک در بخش مسکن نرخ سود صندوق پس انداز و مسکن بانک مسکن که در سال 92 به میزان 11 و 13 درصد بود را به 8 تا 11 درصد در پایان آذرماه سال ۹۵ کاهش داد.

در بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی نیز نرخ سود علی الحساب عادی و ویژه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت دار در پایان سال ۹۲ به میزان 7 تا 23 درصد بوده، این نرخ در پایان آذرماه سال ۹۵ به 7 تا 20 درصد رسید.

بر پایه این گزارش، نرخ سود تسهیلات در بانک های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی نیز که در پایان سال ۹۲ به میزان 14 تا 15 درصد بوده در سال های بعد از آن به 22 درصد رسید و در نهایت در پایان آذرماه سال گذشته به 18 درصد کاهش یافت.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: