جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

ثبت‌نام سهامداران سهام عدالت در سامانه سجام الزامی شد

24 خرداد 1401
 ثبت‌نام سهامداران سهام عدالت در سامانه سجام الزامی شد

به گزارش بانک اول در روز‌های گذشته با وجود شرایط کرونایی، سهامداران بسیاری مجبور شده‌اند به دفاتر شلوغ پیشخوان دولت مراجعه کنند تا در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و احراز هویت شوند. برخی سهامداران می‌گویند که مبالغ زیادی برای انجام این کار پرداخت کرده‌اند.

 

سهامداران سهام عدالت برای دریافت سود سهامشان مجبور به حضور در دفاتر پیشخوان شده‌اند تا بتوانند فرایند ثبت‌نام و احراز هویت را انجام دهند. این موضوع باعث ازدحام و تشکیل صف در شرایط شیوع کرونا شده است. آیا سهامداران مجبور به ثبت‌نام در سامانه سجام هستند؟

 

حسینی، معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی خراسان رضوی، دلیل ازدحام جمعیت مردم برای ثبت‌نام در سجام این‌گونه شرح داد: براساس طرح آزادسازی سهام عدالت که از اردیبهشت‌ماه امسال شروع شد، سهامداران سهام عدالت به ۲ دسته تبدیل شدند؛ افرادی که مدیریت سهام را خودشان انجام دادند که به‌عنوان سرمایه‌داران مستقیم مطرح هستند و آن‌هایی که ترجیح دادند مدیریت سهام عدالت خود را به دیگری واگذار کنند که سرمایه‌گذاران غیرمستقیم هستند. افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند و به‌طور آزاد در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، بعد از ثبت‌نام در سجام و دریافت کد بورسی معاملاتشان را در بورس انجام می‌دهند. دولت برای افرادی که غیرمستقیم هستند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را که از قبل هم فعال بودند، پیش‌بینی کرده است تا سهام این افراد را مدیریت کنند.


وی ادامه داد: این شرکت‌ها در بورس نماد دارند و سهامشان خرید و فروش می‌شود. سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت هم برای اینکه بتوانند سهامشان را معامله یا سودشان را دریافت کنند، باید در سجام ثبت‌نام کنند و کد بورسی دریافت کنند تا هم بتوانند سهامشان را خرید و فروش کنند و هم سود سهام را دریافت کنند.

 

حسینی در ادامه تأکید کرد: اکنون مجمع عمومی سهام عدالت برای شرکت‌های خراسان رضوی درحال برگزاری است. افرادی که قصد شرکت در این مجمع را دارند، برای اینکه امکان رأی داشته باشند، بازهم باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. باتوجه‌به اینکه هر ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم به بازار بورس وصل می‌شود، سهامداران باید در سجام ثبت‌نام کنند تا احراز هویت شوند.

 

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصادی خراسان رضوی یادآور شد: در استان خراسان رضوی نزدیک به ۴ میلیون سهامداران سهام عدالت داریم که ۳۲ درصد روش مستقیم و ۶۸ درصد روش غیرمستقیم را انتخاب کردند. این ۶۸ درصد حدود ۲ میلیون ۷۰۰ هزار نفر هستند و ارزش سهام عدالت این‌ها در دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان است، ولی اینکه شرکت در آینده چه فعالیت‌هایی می‌خواهد انجام دهد و اثرش به چه شکل دیده می‌شود، از اقدامات آینده است.


وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این سرمایه‌گذاری برای مردم زیان داشته باشد، گفت: سهام مردم درواقع سبدی از سهام ۳۹ شرکت فعال در بورس است. مردم سهامشان درصدی از مجموع سهام این شرکت‌هاست.
وی درباره پیش‌بینی این بازار اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه بازار‌های موازی بورس در سطح ملی و جهانی وجود دارد، نمی‌توان به‌راحتی فضای اقتصاد سیاسی حاکم بر جهان را پیش‌بینی کرد. باید دید جهان به چه سمتی می‌رود. اگر به سمت آرامش برویم، مسلما بازار سرمایه هم در تعامل با دنیا رونق می‌گیرد.

اخبار مرتبط
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها