شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

بورس بهتر است یا رمزارز؟

24 خرداد 1401
بورس بهتر است یا رمزارز؟

به گزارش بانک اول تیغ تیز تورم مردم را به دنبال حفظ سرمایه‌ خود وا داشته و از هر ایرانی یک سرمایه‌گذار ساخته است. گاهی در بازار طلا، گاهی در صف دلار و گاهی هم در بورس، مردم به دنبال این هستند که بر ثروت خود بیافزایند یا حداقل از تورم عقب نماند. اما بعد از ریزش سنگین بورس بسیاری از مردم عطای این بازار را به لقایش بخشیدند و وارد بازار رمزارزها شدند.

البته بازار رمز ارزها هم ریسک های خاص خود را دارند و افرادی که اهل ریسک پذیری نیستتد بهتر است وارد این بازار نشوند. تحریم های ایران مهمترین ریسک حال حاضر بازار رمز ارزها برای کاربران ایرانی است، چرا که این تحریم ها کاربران ایرانی را به دامان صرافی های غیر مجاز رمز ارز انداخته است، همین چند روز پیش بود که خبر اختلاس یک صرافی رمز ارز در ترکیه و فرار مدیر عامل آن با سرمایه صدها کاربر خبر ساز شد.

بسیاری از مردم از شرایط بازار رمزارزها به قدری راضی‌اند که کارمزدهای دلاری و نجومی صرافی‌ها هم برایشان اهمیتی ندارد.

به دلیل تحریم‌ها دست سرمایه‌گذاران ایرانی از دسترسی مستقیم به بازارهای مالی جهانی کوتاه شده و صرافی‌ها هم به عنوان واسطه بین کاربران و صرافی‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. تجربه ثابت کرده هر جا که پای واسطه در میان باشد حتما یک جای کار می‌لنگد، از سفته‌بازی در بازار خودرو و مسکن گرفته تا خرید و فروش ارزهای دیجیتال.

با اینکه هنوز خرید و فروش مزارز در ایران قانونی نیست و به قولی هیچ حرفی از آن به میان نمی‌آید، صرافی‌ها با بانک‌مرکزی همکاری می‌کنند اما هیچکس کاری به کار صرافی‌ها ندارد.

چند روز گذشته گزارشی در رابطه با گران‌فروشی صرافی‌های ایران منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

کارمزدهای دلاری

«چیکار دارید یک سفره‌ای پهن شده ، هرکس بسته به توان و انصافی می‌خورد.»

«یک صرافی تو ایران که اسمش رو نمیتونم بگم در یک خرید و فروش از هر کدام ۲۰ درصد برمی‌داره که روی هم میشه ۴۰ درصد»

«یک مطلب دیگه هم اینکه کارمزد خرید بایننس کوین تو صرافی نوبیتکس ۱درصد بایننس کوینه که با توجه به ندانستن مردم و خرید زیاد این رمز ارز روزانه میلیاردها تومن پول روانه جیب این شرکت میشه ۱درصد بایننس یعنی ۲۰۰ هزار تومن تو هر معامله»

«خب تتر رو گرون میفروشن و گرون هم میخرن ازت هر موقع بخوایی»

«الان برای یه وام ۵۰ میلیونی از بانک چقدر کارمزد و سود می‌گیرن؟»

«تو بازار بورس ایران یک ساله تا خرتناق ضرریم اینم روش.

«اول بفرمایید در این مملکت کدام خدمات را به نرخ جهانی یا ارزان‌تر از آن دریافت می‌کنیم که حالا کارمزد صرافی و قیمت تتر دومین آن باشد. آیا قیمت خودرو و لوازم خانگی را معادل نرخ جهانی آن یا کمتر از آن در اختیار شهروند ایرانی قرار می دهید؟»

«برخی صرافی‌ها واقعا کلاهبرداران هم گران فروشی هم اینکه مشکلاتی از قبیل دیر واریز کردن وجه دارند.»

«کارمزد نجومی کارگزاری‌های بورسی چی
بلوکه کردن پول مردم چی؟»

«خوب اینگه ما تحریم هستیم هزینه اش را سالها مردم پرداخت کردن»

بورس یا کریپتو؟

«اگر افرادی که در بورس سرمایشون رو از دست دادن عرکدوم یه سطل آب رو بورس بریزن بور رو آب میشورن می‌بره»

«کلاهی که بورس برای مردم ایران دوخت هیچ بازاری برای مردم چنین کلاه گشادی نمیتونه بدوزه. حداقل این ارزهای دیجیتال طبق قانون و اخبار درست بالا پایین میشن نه دستوری.»

«بورس بهترین تجربه ملت بودش که با دخالت دولت پدر مردم درآمد. لذا واقعا خواهش میکنم دولت کاری به بازار ارز دیجیتال نداشته باشه»

«وقتی تو کشور خودمون سرمون کلاه میزارن دیگه از اونا نمیشه انتظاری داشت»

«هرچی باشه گشاد تر از کلاهی که دولت با بورس گذاشت سر مردم نیست»

مشکل اصلی کجاست؟

«چرا از گران فروشی روغن نمیگین مرغ نمیگین…..غیره
تو ایران ۲۰۰۰درصد تورم داشتیم تو یکسال»

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها