جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

یارانه فوق العاده رمضان ۱۴۰۰ به کدام خانوارها رسید؟

24 خرداد 1401
یارانه فوق العاده رمضان ۱۴۰۰ به کدام خانوارها رسید؟

به گزارش بانک اول، ماه رمضان رو به پایان است و دولت نیز مدعی پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومان یارانه فوق العاده در این ماه به برخی خانوارهای کم درآمد شده اما بسیاری از خانوارهایی که قاعدتا باید در شمار دریافت کنندگان این یارانه باشند نه تنها مبلغی به حساب آنها واریز نشده بلکه حتی از چنین یارانه ای خبر ندارند!

یارانه‌ای که نه شفاف است و نه کافی!

شرط اساسی مثمر ثمر بودن کمک های دولت به اقشار آسیب پذیر ، شفاف بودن و مکفی بودن این کمک ها است اما به نظر می رسد در مورد یارانه ماه رمضان این دو شرط رعایت نشده است. از یک سو خانوارهای دریافت کننده یارانه به درستی مشخص نیستند و از سوی دیگر در مورد مبلغ یارانه نیز نمی توان گفت کمک موثری به معیشت خانوارها کرده است. اگر ۲۵۰۰ میلیارد تومان طبق ادعای مسئولان به صورت سرانه بین ۶۰ میلیون نفر توزیع شده باشد مبلغی که برای مثال به یک خانوار ۴ نفره اختصاص یافته حدود ۲۰۰ هزار تومان است.  سوال اینجاست که ۲۰۰ هزار تومان در برابر گرانی اقلامی مثل برنج، روغن ، گوشت ، مرغ و … چه گره ای از این خانوارها باز کرده است؟

یارانه‌ای که یارانه دیگر را قطع کرد

نکته قابل تامل دیگر این که برخی کامنت ها و تماس های رسیده از مخاطبان حکایت از آن دارد که بعضی سرپرستان خانوارهای مشمول یارانه‌معیشتی در ماه رمضان مبلغی متفاوت با مبلغ یارانه‌معیشتی برایشان واریز شده اما یارانه معیشتی اردیبهشت ماه آنها واریز نشده است این درحالیست که قرار بود یارانه‌ماه رمضان جدا از یارانه‌معیشتی باشد.

بر اساس اعلام دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا سازمان برنامه و بودجه از محل بودجه های حمایتی اعتباری بالغ بر۲۵۰۰ میلیارد تومان را به ۶۰ میلیون نفر از افراد واجد شرایط اختصاص داده و این مبلغ تحت عنوان«معیشتی فوق العاده» در ماه مبارک رمضان به سرپرستان خانوارهای مشمول پرداخت شده است.

چه خانوارهایی یارانه‌رمضان ۱۴۰۰ را دریافت نکردند؟

در حالی که ماه رمضان به روزهای پایانی خود نزدیک می شود مسئولیت خود می دانیم در مورد این مبلغ کلان که به عنوان یارانه حمایتی یا معیشتی فوق العاده به بسیاری از خانوارهای کم درآمد پرداخت شده شفاف سازی کند چرا که به نظر می رسد مبلغ واریزی این‌یارانه و خانوارهای مشمول آن به درستی مشخص نیست.

 

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
پروین حقدوست
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

ازدیدگاه من وحقیقت من وخانواده ام یعنی شوهر70ساله ام ودختردانشجوی من تحت پوشش کمیته امدادامام میباشیم اماازاین مبلغ کمک معیشتی ماه مبارک رمضان که ازآن میگوییدودولت وعده آنرابه مردمی مثل ماداده است نه دیده ایم ونه گرفته ایم مگراینکه درتلویزیون وسیمای ملی ایران تبلیغ میکنندکه بسته هارادارندبه مردم فقیرمیدهندآن هم کجادرب منزلشان آخه یکی نیست بگه شماهاآنچه راکه خودتان میگوییدراعمل نمی کنیدتاچه برسدبه اینکه ارزاق وخوراکیهارادرخانه هابرده وبدهیدبخداقسم که شوهرم هیچگونه منبع درآمدی نداردحتی نای راه رفتنم نداردخودم نیزبیمارهستم وپول دواوداروکمرم راشکسته قرصی راکه بایدروزی دوتابخورم رانمیخورم چون نمیتوانیم بخریم ازروی بچه هایمان شرمنده ایم هیچکس هم نیست که بدادمان برسدوسلام

طاهر وثوقی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

چه پولی چه کشکی براماهاکه نریختن چون باید اول جیبه خودشونوپرکنندبعدماهامعلوم نیست این پولهاکجامیره چرا؟

فاطمه شفیع لو
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

هر چه از دوست رسد نیکوست گر یک گردوی پوک باشد نق زدن درست نیست وقتی نمی دانی شاید آخر عمر ت باشد ونتوانی آنرا حتی خرج کنی از رضایت تو خدا خشنود می شود چرا مردم را به حرص طمع دعوت می کنید چرا باعث غضب خداوند می شوید نمی بینید بلا های نازل شده را آرام بگیرید انقدر شپش تو لباس مردم نیندازید گناه است اصلا شما گناه می دانید چیست. وسلام

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها