دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403 2024,May

شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت

18 مهر 1401
شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت

به گزارش بانک اول قانون تامین اجتماعی بین حالتی که بیمه شده متوفی مرد بوده یا زن، قائل به تفکیک شده است. بنابراین، در این قانون شرایط استفاده از بیمه تامین اجتماعی و مستمری مادر فوت شده و پدر فوت شده و افرادی که حق استفاده از بیمه و مستمری آن‌ها را دارند، کمی متفاوت از یکدیگر است.

مطابق ماده ۸۲ این قانون، حقوق مادر بعد از فوت، به افراد زیر می‌رسد:

شوهر دائمی

فرزندان

پدر و مادر مادر فوت شده

قانون استخدام کشوری

قانون استخدام کشوری، علاوه بر اینکه در شرایط دریافت مستمری مادر فوت شده، دارای تفاوت‌هایی با قانون تامین اجتماعی بوده، از حیث افرادی که حق دریافت حقوق مادر بعد از فوت را داشته نیز کمی متفاوت از قانون تامین اجتماعی است. بر اساس ماده ۸۶ این قانون، افراد زیر از حقوق مادر بعد از فوت بهره‌مند می‌گردند:

شوهر دائمی

فرزندان

پدر و مادر مادر فوت شده

نوادگانی‌ که پدر و مادر آن‌ها فوت شده و در کفالت متوفی هستند.

شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت به پسر

تا پیش از تصویب قانون حمایت خانواده، شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت به پسر وی، در قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری، دارای تفاوت‌های زیادی بود. اما از سال ۱۳۹۱ و با تصویب قانون حمایت خانواده جدید، این شرایط برای بازماندگان مشمولین تامین اجتماعی و خدمات کشوری، یکسان شده که به شرح زیر است:

فرزند پسر، تا ۲۰سالگی، از مستمری مادر برخوردار می‌گردد و بعد از آن، در صورت اشتغال به تحصیل در دانشگاه یا معلول از کار افتاده بودن، حق بهره‌مندی از حقوق مادر خود را خواهد داشت.

انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند، برای فرزندان دختر، به شرط عدم ازدواج و عدم اشتغال، بدون محدودیت سنی، امکان‌پذیر است. برای فرزندان پسر، تا سن ۲۰سالگی، قابل انجام است.

 

اخبار مرتبط
مشی رئیس‌جمهور این بود که یک روز هم کار مردم روی زمین نماند؛ لذا تصمیم دولت بر این شد که تعطیلی نداشته باشیم.
جوکار در ادامه افزود: از سوی دیگر در سیستم مالیاتی باید نظام تشویق و تنبیه وجود داشته باشد و مودیانی که در مناطق محروم فعالیت اقتصادی دارند مشمول معافیت‌های مالیاتی جذابی شوند تا سرمایه‌ها به مناطق محروم سوق داده شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از این پیام تصریح کردند: با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات