شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

سه روند مهم پرداخت که باید در سال ۲۰۲۰ به آن توجه کنید

24 خرداد 1401
سه روند مهم پرداخت که باید در سال ۲۰۲۰ به آن توجه کنید

به گزارش بانک اول در مورد ورود شرکت‌های فناوری‌ بزرگ به صنعت خدمات مالی می‌توان به فیس‌بوک، اپل و گوگل اشاره کرد که همگی از برنامه‌ریزی برای ورود به فضای خدمات مالی یا توسعه  محصولات مالی موجود خبر دادند.

 

با ورود رقبای جدید به صنعت پرداخت، باقی ماندن در فضای رقابت دشوار شده است. در ادامه سه روند مهم سال ۲۰۱۹ که احتمالا در سال ۲۰۲۰ هم وجود خواهند داشت را بررسی می‌کنیم که اگرچه جامع نیست، ولی راهنمای مفیدی برای ورود به دهه‌ی جدید خواهد بود. 

 

افزایش پرداخت‌های بدون تماس‌

 

زمانی که در اوایل سال ۲۰۰۰ کارت‌های بدون تماس از بین رفتند، واقعا حذف نشدند.  به گفته سارا گوتا (Sarah Grotta) مدیر خدمات مشاوره دبیت کارت و محصولات جایگزین در مرکاتور (Mercator) در آن  زمان هنوز پذیرنده به تعداد کافی  وجود نداشت که پرداخت‌های بدون تماس را بپذیرند، ولی این امر در سال ۲۰۱۹ تغییر کرد.

 

به لطف استفاده از تکنولوژی تراشه‌های EMV، ما هم اکنون امکان پذیرش این نوع پرداخت‌ها را  داریم‌. این به دلیل وجود ترمینال‌هایی است که از کارت‌های EMV و قابلیت پرداخت‌های بدون تماس پشتیبانی می‌کنند. در واقع ۶۰ درصد از پذیرندگان، ترمینالی را در اختیار دارند که از تراکنش‌های بدون تماس پشتیبانی می‌کنند‌.

 

پیشرفت فزاینده‌ کلاهبرداری

 

با وجودی که کلاهبرداری همیشه از ویژگی‌های منفی صنعت پرداخت بوده است، ولی ماهیت کلاهبرداری در حال تغییر است. از آن‌جایی که بیش‌تر پذیرندگان در حال تطابق با تراشه های EMV هستند، کلاهبرداری در دنیای فیزیکی برای مجرمان سخت‌تر می‌شود.

 

یکی از کلاهبرداری‌های قابل توجه که مخصوصا در سال ۲۰۱۹ رایج شد، کلاهبرداری با استفاده از ایجاد هویت مصنوعی بود. کلاهبرداری هویت مصنوعی زمانی رخ می‌دهد که یک کلاهبردار اطلاعات یک شخص واقعی مانند کد ملی را با اطلاعات جعلی مانند شماره مهاجرت ترکیب کند. با ترکیب اطلاعات واقعی و تقلبی، کلاهبردار می‌تواند یک هویت مصنوعی ایجاد کند.

 

تیم اسلوان، رئیس سابق نوآوری‌های پرداخت‌ در گروه مشاوره مرکاتور در این باره گفت: یادگیری ماشینی توانایی جلوگیری از کلاهبرداری را تا حد زیادی افزایش داده است و همه‌ی شبکه‌های اصلی پرداخت، در حال استفاده از این تکنولوژی هستند.

 

تکنولوژی  مدرن در حال ورود به خدمات مالی است

 

از رسانه‌های اجتماعی تا تلفن‌های همراه هوشمند، شرکت‌های غول تکنولوژی در حال تغییر اساسی جامعه هستند. حالا، تکنولوژی‌های بزرگ روی صنعت پرداخت‌ها متمرکز شده‌اند.


در ماه ژوئن فیس‌بوک فاش کرد که همگام با بسیاری از بازیگران پرداخت جهان در حال توسعه‌ی یک کریپتوکارنسی با نام لیبرا است‌. هم‌چنین این غول شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک پی را به بازار ارائه کرد که یک تجربه‌ی پرداخت یکپارچه در فیس‌بوک، اینستاگرام، واتس اپ و مسنجر است‌.
همچنین در ماه آگوست، اپل یک کارت اعتباری به نام اپل کارت که توسط Goldman Sachs صادر شده است را ارائه کرد.

 

همه‌ی این تحولات باید نظر بازیگران سنتی را به تغییرات فضای پرداخت جلب کند. در حالی که به نظر می‌رسد شرکت‌های دارای تکنولوژی بزرگ برنده‌ی رقابت در سال ۲۰۲۰ باشند، بانک‌های سنتی باید نقشی متفاوت از یک رقیب جا مانده را بازی کنند.

 

در سال گذشته، رضایت مشتریان از اپلیکیشن‌های بانکی کاهش یافته است، چون مشتریان در درک همه‌ی ویژگی‌های این اپلیکیشن‌ها با مشکل مواجه هستند و هرچه شرکت‌های بزرگ تکنولوژی اپلیکیشن‌های مالی و بانکی بیشتری ارائه کنند، این مشکل بدتر می‌شود.

 

بر این اساس روشن است که بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت نیاز به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های کاربردی‌تر و ساده تری دارند. مشتریان چون از این اپلیکیشن‌ها برای انجام یک هدف خاص استفاده می‌کنند که می‌تواند سپرده گذاری یا انتقال پول بین حساب‌ها یا هر فعالیت پرداختی دیگری باشد، بنابراین انجام سریع این کارها برای مشتریان حیاتی است.

 

بنابراین در سال ۲۰۲۰، انتظار می‌رود که شرکت‌ها سرمایه‌گذاری بیش‌تری برای بهبود تجربه دیجیتال خود کنند تا در رقابت باقی بمانند.

 

نتیجه‌گیری

 

صنعت پرداخت در سال ۲۰۱۹ با تحولاتی روبرو بود که در سال جاری هم ادامه خواهد داشت. مشتریان نیز به دنبال محصولات و خدمات سریع‌تر و یکپارچه‌تر هستند و این باعث افزایش استفاده از کارت‌های بدون تماس و خدمات پرداخت سریع‌تر خواهد شد.

 

کلاهبرداری نیز نسبت به قبل پیچیده‌تر خواهد شد و این بدین معنی است که مقابله با کلاهبرداری باید ادامه یابد. در نهایت، با وجود شرکت‌های بزرگ تکنولوژی که خدمات مالی برجسته و قابل درک ارائه می‌دهند، بازیگران سنتی در فضای پرداخت باید خدمات دیجیتالشان را بهبود دهند.

 

ترجمه از paymentsjournal

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها