جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

همه چیز درباره افزایش مستمری بازنشستگان

24 خرداد 1401
همه چیز درباره افزایش مستمری بازنشستگان

به گزارش بانک اول در همین رابطه اعلام شد که حقوق حداقل‌بگیران بازنشسته، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود و برهمین اساس اسفندماه سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان علی‌الحساب به حساب برخی از مستمری‌بگیران واریز شد و اعلام کردند که آن پرداختی، فارغ از افزایش مستمری است که قرار است صورت بگیرد.

در همین گیر و دار گویا محاسبات سازمان تامین اجتماعی هم اشتباه از آب درآمده و امروز به علت اشتباه محاسباتی در پرداختی‌ها، فیش‌های حقوقی دچار مشکل شده و با اعتراض گسترده بازنشستگان، در نهایت این فیش‌ها از روی سایت حذف می‌شود تا اصلاحاتی صورت بگیرد.

عجیب‌تر آنکه برخلاف وعده‌های رئیس سازمان تأمین اجتماعی و وزیر کار مبنی بر همسان‌سازی در فروردین‌ماه، این اقدام به اردیبهشت‌ماه موکول شد.

این اطلاعیه اعتراضاتی را به دنبال داشت، اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین روز اعتراضات، در توئیتر همسان‌سای حقوق بازنشستگان را به عنوان دستاورد خود قلمداد کرد.

با این حال به نظر می‌رسد باوجود ایرادات اجرایی، دولت کماکان مشغول ابلاغ تصمیمات است و به ثمر رسیدن آنها در اجرا، هنوز هم به آینده موکول می‌شود.

 

افزایش مستمری بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی ابلاغ شد

 

در همین راستا، مصوبه هیات وزیران در مورد افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد. رقم افزایش یافته برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری ۳۹ درصد و برای سطوح بالاتر ۲۶ درصد است.

براساس این مصوبه که در جلسه ۱۸ فروردین سال ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تصویب هیات وزیران رسید و امروز به دستور اسحاق جهانگیری ابلاغ شد از ابتدای فروردین سال ۱۴۰۰ همه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولان قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال ۱۳۹۹ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری، از کارافتادگی جزیی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده به میزان ۳۹ درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، به میزان ۲۶ درصد (به علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۰ ریال) افزایش می‌یابد.

همچنین حق عائله‌مندی و حق اولاد تمامی مستمری بگیران واجد شرایط، همانند بازنشستگان دستگاه های اجرایی وفق بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری تأمین و پرداخت می‌شود.

افزایش میانگین ۷۷ درصدی حقوق ‎بازنشستگان کشوری در سال ۹۹

در همین بین، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش میانگین ۷۷درصدی حقوق ‎بازنشستگان کشوری در سال ۹۹ را از جمله دستاوردهای صندوق بازنشستگی کشوری دانست.

شريعتمداري در حساب رسمي توييترش نوشت:

در سال ٩٩ مدیریت جوان و کاربلد ‎صندوق بازنشستگی کشوری در کنار افزایش میانگین ۷۷درصدی حقوق ‎بازنشستگان کشوری و پنج برابر شدن سود شرکت های زیر مجموعه، با ارائه ۱۱ بسته رفاهی خرید اقساطی و تخفیفی لوازم خانگی و انواع کالا و خدمات گامی نوین در عرصه سیاست‌های رفاهی برداشت.

 

طومار ششصد بازنشسته خطاب به مدیرعامل سازمان

ششصد بازنشسته و مستمری‌بگیر کارگری با امضای طوماری خطاب به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، اصلی‌ترین دغدغه‌های خود را مطرح کردند و خواستار ترتیب دادن ملاقات حضوری شدند.

 

در این طومار آمده:

ما امضاکنندگان این نامه به استحضار می‌رسانیم باتوجه به قول‌های متعدد داده شده از سوی شما و مسئولان مربوطه خواستار:

۱- اجرای کامل همسان‌سازی سال ۹۹ تا پایان فروردین ۱۴۰۰ هستیم.

۲- احکام این همسان‌سازی تا پایان فروردین در حقوق‌های بازنشستگان منعکس و ابلاغ شود.

۳- معوقات همسان‌سازی مرحله دوم از مرداد تا اسفند ۹۹ پرداخت گردد.

۴- افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ تا پایان فروردین در حقوق‌ها به صورت مجزا اعمال و احکام مربوطه به کلیه بازنشستگان ابلاغ گردد.

۵- محاسبه سابقه از کار افتادگان و بازماندگان بر اساس ۳۰ سال سابقه

۶- باتوجه به خط فقر موجود (ده میلیون تومان ماهانه) توجه ویژه به حداقل بگیران

۷- همسان‌سازی سال ۱۴۰۰ از اسفند ۹۹ محاسبه گردد.

در خاتمه از فرصت استفاده کرده، تعیین وقت دیدار حضوری نمایندگان‌مان با جنابعالی را خواستاریم.

در ادامه این نامه، انتظار می‌رفت که وعده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در فروردین‌ماه اعمال شود، اما اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی، آب پاکی را روی دست بازنشستگان ریخت.

 

اطلاعیه؛ همسان‌سازی به پایان اردیبهشت موکول شد

به دنبال طرح برخی ابهامات در چگونگی متناسب سازی مستمری بازنشستگان در فروردین سال جاری، سازمان تأمین اجتماعی اطلاعیه ‌ای را صادر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: نظر به انعکاس نقطه‌نظرات مستمری‌بگیران عزیز سازمان از سوی مدیران کل استان‌ها و کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور مبنی بر وجود پاره‌ای اشکالات و ابهامات در چگونگی افزایش مستمری فروردین۱۴۰۰ برخی از غیرحداقل‌بگیران، با وصول نظرات و بررسی کارشناسی به عمل آمده؛ وجود بعضی ایرادات نرم افزاری در محاسبات مستمری متناسب‌سازی شده در خصوص متوسط بگیران (غیرحداقل بگیران) ملاحظه شد که مستلزم اصلاح فنی و نرم افزاری است. بر این اساس مقرر شد به منظور جلوگیری از توقف در پرداخت مستمری‌ها، پرداخت برمبنای محاسبات فعلی استمرار یابد و همزمان نسبت به بررسی و رفع ایرادات نرم افزاری و اعمال اصلاحات و صدور احکام جدید برای مستمری بگیران فوق تا پایان اردیبهشت سال جاری اقدام لازم انجام شود.

 

اعتراض به آخرین اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی

بعد از صدور اطلاعیه سازمان، بازنشستگان کارگری نسبت به شروع پرداخت‌ها بدون اصلاح احکام اعتراض کردند.

بعد از وعده مدیرعامل سازمان مبنی بر اصلاح احکام در یک فرصت بیست و چهارساعته، جلساتی برگزار شد، اما ناگهان اطلاعیه سازمان آب پاکی را روی دست بازنشستگان ریخت.

در این اطلاعیه که ظهر ۲۱ فروردین صادر شده، اعلام شده پرداخت‌های فروردین آغاز می‌شود و بعد از آن احکام برای مستمری‌بگیران غیرحداقل‌بگیر اصلاح خواهد شد و ظاهراً قرار است مابه‌التفاوت پرداخت شود.

بازنشستگان در پیام‌های جداگانه به این اطلاعیه اعتراض کردند؛ آنها می‌پرسند آیا قرار است وعده مدیرعامل سازمان مبنی بر اصلاح احکام ظرف بیست و چهار ساعت، اجرایی نشود؟ چرا به سرعت احکام را اصلاح نمی‌کنند؟! چرا اصلاحات را به اردیبهشت موکول کرده‌اند؟!

انتقاد بعدی بازنشستگان به بخشی از متن اصلاحیه است که در آن آمده: «وجود بعضی ایرادات نرم‌افزاری در محاسبات مستمری متناسب‌سازی شده در خصوص متوسط بگیران (غیرحداقل‌بگیران) ملاحظه شد که مستلزم اصلاح فنی و نرم‌افزاری است. بر این اساس مقرر شد به‌منظور جلوگیری از توقف در پرداخت مستمری‌ها، پرداخت بر مبنای محاسبات فعلی استمرار یابد و همزمان نسبت به بررسی و رفع ایرادات نرم افزاری و اعمال اصلاحات و صدور احکام جدید برای مستمری‌‌بگیران فوق تا پایان اردیبهشت سال جاری اقدام لازم انجام شود.»

بازنشستگان می‌گویند: فقط متوسط‌بگیران نیستند که اعتراض دارند؛ برای سایر گروه‌ها نیز متناسب‌سازی سال گذشته جزو پایه حقوق نیامده و مشمول افزایش نشده؛ علاوه بر آن خبری از اجرای متناسب‌سازی دور دوم نیست.

بازنشستگان می‌گویند: ما خواستار اصلاح احکام پرداخت برای همه بازنشستگان و مستمری‌بگیران قبل از قطعی شدن پرداخت فروردین هستیم؛ باید همین امروز این اتفاق بیفتد؛ نباید کار اصلاحات و پرداخت مابه‌التفاوت را به اردیبهشت موکول کنند!

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها