جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

نخستین واحدهای طرح ملی مسکن شهریور ماه تحویل داده می شود

02 شهریور 1401
نخستین واحدهای طرح ملی مسکن شهریور ماه تحویل داده می شود

به گزارش بانک اول عادل نجف زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد قول ساخت یک میلیون مسکن دولت سیزدهم که عملیاتی نشده، گفت: یکی از برنامه‌های قدرتمندی که مجلس یازدهم از بدو شروع در قالب کمیسیون‌های تخصصی و به ویژه کمیسیون عمران دنبال کرده، بحث حمایت جدی مجلس از مردم برای تامین زیرساخت مسکن بود. قانون تولید مسکن یکی از قوانین بسیار خوب و توسعه یافته مجلس یازدهم است. 

وی در ادامه توضیح داد: این قانون دولت‌ها را موظف به ساخت یک میلیون مسکن در سال می‌کند و تمام بسترهای لازم قانونی را در قالب بودجه، تقویت صندوق مسکن کشور، حمایت بانک‌ها و زمین رایگان، در اختیار گذاشته است تا قیمت تولید شده مسکن را در کشور کاهش داده و تمام مولفه‌های لازم را مجلس در قالب قانون جهش تولید مسکن تهیه کرده است.

نجف زاده در خصوص عدم اجرایی شدن قانون جهش تولید مسکن توسط دولت تصریح کرد: اعتقاد من این است که مشکلاتی در خود دولت وجود دارد و امروز باید مجلس به جد این موضوع را پیگیری کند. ما به هدف ایده‌آل یک میلیون مسکن در سال هنوز نرسیده‌ایم؛ هر چند بخشی از واحدهای مسکونی تولید شده در شهریور ماه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. تلاش جدی دولت برای ایجاد مسکن و همراهی بانک‌ها و مجلس هم افزا است و امیدوار هستیم که در سال آینده خلاهای موجود در تولید مسکن از بین برود. 

در ادامه این نماینده در خصوص میزان تخریب سیل اخیر که بعد از چندین هفته هنوز رقم مشخصی ندارد، عنوان کرد: من اعتقادم این است که وقوع سیلاب های اخیر، تلنگری برای مجلس و دولت بود که ما به موقع به فکر منابع خاکی در کشور نبودیم. ما یکی از کشورهای به شدت فرسایش‌پذیر خاک در جهان هستیم و نتیجه آن را هم امسال دیدیم. 

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی قاعدتاً باید به تقویت زیرساخت‌های منابع خاک در کشور بپردازیم که بحث آبخیزداری جزء موارد بسیار مهمی است که مجلس اخیراً به شدت دنبال می‌کند و ما قطعاً دولت را موظف خواهیم کرد که در حوزه تقویت منابع خاکی با ایجاد سدهای آبخیزداری فعالیت جدی داشته باشد. 

با این حال نجف زاده اعلام کرد که دولت هنوز عدد معینی در حوزه خسارت سیل برای زیرساخت‌های عمرانی کشور گزارش نداده و استان به استان در حال جمع بندی است. 

وی همچنین در ادامه بیان کرد: ولی قطعاً آسیبی که به زیر ساخت‌های عمرانی کشور وارد شده، عدد بسیار بالایی است. 

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان در خصوص تخریب بناهای تاریخی به دلیل سیل بیان کرد: حوزه شهرسازی ما در حوزه حفظ بناهای تاریخی ضعیف عمل کرده و با توجه به اینکه مصالح و متریال مورد استفاده در بناهای تاریخی با توجه به قدمت زمان فرسوده شده‌اند، در این سیل از بین رفتند. حفاظت ما ضعیف بوده و ما امروز در ایران مرکزی شاهد خسارت زیادی در بخش آثار باستانی هستیم. قاعدتاً نیاز است که مجلس و دولت برای حفظ این بناها و استحکام بخشی آنها اقدامات جدی در بخش عمرانی انجام دهند./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
این مصوبه برای تعیین سقف اجاره و نظارت در این زمینه در اختیار خوبی به دولت می‌دهد. البته کاهش نرخ تورم تولید مسکن را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم شاهد افزایش نرخ اجاره مانند سال گذشته نباشیم. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس و هم‌چنین افزایش عرضه زمین و افزایش ساخت مسکن از جمله اقدامات ما در این زمینه است.
بازارهای مسکن و اجاره باید منتظر تحول بزرگی که حوزه آگهی باشند؛ اگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی روی حرفشان بمانند، از یک هفته دیگر با حذف آگهی‌های دروغی و مشقی و تکراری از سکوهای اینترنتی، بساط قیمت سازی برای آشفته کردن بازار مسکن جمع خواهد شد.
تورم مسکن خصوصا از سال ۹۸ به این‌سو از نرخ میانگین تورم در کشور جلوتر بوده است و هر سال بیش از نرخ تورم به نرخ اجاره‌ها افزوده شده است. اما پیگیری اخبار اقتصادی نشان می‌دهد سرعت تورم در سال گذشته گرفته شده و احتمالا در سال جدید هم این روند ادامه پیدا می‌کند.
ابوالفضل نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور،‌ اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند. وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات