جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

دلار به قیمت قبل برمی‌گردد؟

24 خرداد 1401
دلار به قیمت قبل برمی‌گردد؟

به گزارش بانک اول برجام شاید تنها اتفاقی بود که مسیر ریزش دلار را هموار کرد. در شرایطی که بعضا انتظار برای تقویت ادامه‌دار ارزش ریال نسبت به سایر ارزها مطرح می‌شد بازگشت کنونی نرخ دلار به ۲۹ هزار تومان در یک روز تعطیل چه پیامی به همراه دارد؟

نرخ هر دلار آمریکا در بازار ارز تهران در شرایطی دوباره امروز به ۲۹ هزار تومان نزدیک شده است که روند معاملات در بازار رسمی به دلیل تعطیلی متوقف است. این موضوع شاید همچنان از تب بالای اقتصاد ایران و انتظار شدید بازار ارز برای اخبار مذاکراتی خبر می‌دهد.

سرنوشت دلار بدون نتیجه مثبت از وین؟

در حالی‌که در هفته‌های اخیر فضا از یک توافق زودهنگام پس از انتظار چندین ماهه در مسئله هسته‌ای حکایت داشت و احتمال احیای برجام بالا به نظر می‌رسید نرخ دلار نیز مسیر تند نزولی را در پیش گرفت. این انتظار اثرات خود را در سایر بازارها نیز منعکس کرد. رخوت بورس را تشدید کرد و سایر بازارها را با انتظار برای یک احیای برجام به رکود و حالت انتظار فرو برد.

در تحلیل‌های پیشین  از بازار ارز اشاره شده بود که دلار مسیر تند نزولی را در پیش گرفته است و اما اگر اخبار مثبت در کوتاه‌مدت برخلاف انتظارات منتشر نشود بازگشت دوباره ارز به سطوح بالای خود کاملا مورد انتظار است. بر این اساس بازگشت امروز نرخ دلار در معاملات غیررسمی و در روز تعطیلی بازارهای داخلی شاید این پیام را به همراه داشته باشد که صبر دلار و بازارها برای توافق چندان زیاد نیست. در نتیجه اگر در کوتاه‌مدت خبری از توافق مطابق با انتظارات منتشر نشود رشد دوباره نرخ دلار کاملا مورد انتظار است.

واکنش سریع دلار و احتمال نزول نرخ ارز

به صورت طبیعی بازار گمانه‌زنی‌ها از وین نیز داغ است. برخی در روزهای گذشته از افزایش رفت‌و آمد هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و کشورهای دیگر خبر می‌دادند. برخی از حضور کشورهای دیگر مانند کره و حتی شایعاتی از حضور سعودی‌ها در وین حکایت داشت. این موارد یعنی پیشرفت در مذاکرات و احتمال حصول توافق که طبیعتا واکنش سریع دلار و نزول نرخ ارز را به دنبال داشت.

از سوی دیگر برخی همچنان موانع را برای حصول توافق زیاد می‌دیدند و میزان پیشرفت را اندک می‌دانستند. وقتی حساسیت دلار به اخبار مذاکرات تا به این حد بالا بود طبیعی است که اگر در این فضای مثبت (که به اقتصاد ایران از جانب وین مخابره شده) خبری از توافق هر چه زودتر منتشر نشود برخلاف آن‌چه در هفته‌های اخیر شاهد بودیم باید دوباره منتظر اوج‌گیری احتمالی دلار باشیم. البته ممکن است سایر سناریوها مانند دخالت‌حداکثری بانک مرکزی برای کنترل دلار نیز موثر باشد اما سیگنال منفی از وین و سیگنال از طولانی شدن دوباره مذاکرات برخلاف تمامی اخبار مثبت کنونی احتمال هجوم دلار به سمت سقف تاریخی را پررنگ خواهد کرد.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها