جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

از بیت‌کوین فاصله بگیرید

24 خرداد 1401
از بیت‌کوین فاصله بگیرید

 وارن بافِت (Warren Buffett) به منزله یک نیروگاه سرمایه‌گذاری عظیم است؛ نمی‌توانید بدون اینکه او را جالب‌ترین مرد سال بنامید خصوصیاتش را توصیف کنید: او اولین سهامش را در ۱۱ سالگی خرید و پس از ۵۰ سالگی ۹۹ درصد از ثروت ۶۳ میلیارد دلاری‌اش را به دست آورده است. او را به عنوان تنها بیمه قرعه‌کشی میلیارددلاری شرکت پپسی می‌شناسند. مردم برای عکس گرفتن با کیف پول بافت صف می‌کشند. با فرا رسیدن سال جدید بر آن شدیم تا توصیه‌های وارن را از گفتارهای ارزشمند او گرفته تا طنزآمیزترین آنها، یکجا جمع‌آوری کنیم. نتیجه نهایی شش گزاره زیر شد؛ درباره اینکه پول‌تان را در چه حوزه‌هایی خرج کنید. این هم بهترین توصیه‌های بافت برای سال ۲۰۱۵:

 

۱- املاک خود را در ابتدای لیست بودجه قرار دهید


بافت در سال ۲۰۱۴ در نامه‌ای به سهامداران برکشایر هاتاوی، طرح خود را برای املاک توصیف کرد؛ او در این نامه به خواننده یادآوری می‌کند: سرمایه‌اش را ایمن، کم‌هزینه و بلندمدت حفظ کند:«پیشنهاد من ساده‌تر از این نمی‌تواند باشد. ۱۰ درصد از پول نقدتان را صرف اوراق دولتی کوتاه‌مدت کنید و ۹۰ درصد آن را به یک شاخص کم‌هزینه S&P 500 اختصاص دهید. من فکر می‌کنم نتایج این سیاست نسبت به طرح اکثر سرمایه‌گذاران (صندوق‌های بازنشستگی، موسسات یا افراد) بیشتر جواب می‌دهد.»

 

۲- از بیت‌کوین فاصله بگیرید


با در نظر گرفتن گریزهای زیادی که بافت به فناوری می‌زند، این توصیه تعجب‌برانگیز نیست. مشکل بافت با بیت‌کوین به دلیل فناورانه بودن سرمایه‌گذاری در این سرویس نیست بلکه بیشتر به دلیل فقدان ارزش در این نوع سرمایه‌گذاری است:«از بیت‌کوین دوری کنید… این سرویس سرابی بیش نیست. این یک روش انتقال پول است. روشی موثر برای انتقال پول به صورت ناشناس. همین و بس. چک‌ها هم راهی برای انتقال پول هستند. آیا صرفا به دلیل اینکه یک چک عاملی برای انتقال پول است، آن‌قدر هم ارزش دارد؟ شما با سفارشات پولی هم می‌توانید پول منتقل کنید. مردم این کار را همه‌روزه انجام می‌دهند. امیدوارم بیت‌کوین شیوه بهتری برای انتقال پیش گیرد اما شما اکنون می‌توانید از جایگزین‌های بهتر استفاده کنید. این ایده که بیت‌کوین ارزش‌های ذاتی هنگفتی دارد، بیشتر یک شوخی است.»

 

۳- شیوه خواندن بیانیه‌های مالی را یاد بگیرید


بافت این توصیه را به یک کارآموز ۱۷ساله ارائه کرد؛ بافت در حین گفت‌وگوی این کارآموز با شبکه CNBC، با او تماس می‌گیرد و می‌گوید:«در تمامی دوره‌های حسابداری شرکت کن. حسابداری زبان تجارت است… باعث می‌شود بهتر بتوانی بیانیه‌های مالی سالانه را بفهمی. یادگیری یک زبان خارجی به کمی تجربه و مطالعه اولیه نیاز دارد و مدتی بعد نتیجه‌اش را خواهی دید.»

 

۴- به جای پولدار شدن در کوتاه‌مدت به پس‌انداز بیشتر بیندیشید


پولدار شدن در کوتاه‌مدت کار ساده‌ای نیست. به باور بافت اول باید اصول پس‌انداز مالی را دانست و بعد به پولدار شدن فکر کرد:«به باور من بزرگ‌ترین اشتباه این نیست که در ابتدای کار عادت‌های پس‌انداز را یاد بگیرید؛ چرا که پس‌انداز خودش یک عادت است. در مرحله بعد باید به پولدار شدن فکر کنید. به آرامی می‌توان اصول پول درآوردن را یاد گرفت اما به سرعت پولدار شدن کار ساده‌ای نیست.»

 

۵- وقتی ارزش سهام پایین می‌آید به جای فروش به خرید فکر کنید


سال گذشته برای بازار و ثروت بافت، سالی بی‌ثبات بود؛ این سرمایه‌گذار پس از اینکه شرکت‌های کوک (Coke) و آی‌بی‌ام با گزارش مالی سه‌ماهه‌شان سقوط کردند، دو میلیارد دلار ضرر داد. بافت آرامشش را حفظ کرد و در چند گفت‌وگو از علت علاقه‌اش به سقوط سهام در بازار سخن گفت. خب، وقتی ۶۳ میلیارد دلار به نام شما پیوند خورده باشد، این ضرر فقط به اندازه پول ناهارتان است. بافت به CNBC گفت:«وقتی ارزش‌ها پایین می‌آیند، انگیزه من برای خرید بیشتر می‌شود… اگر به من بگویید امتیاز بازار در هفته آینده ۵۰۰ برابر کمتر می‌شود، فردای آن روز سهام همان بخش از بازار را خواهم خرید.»

 

۶- تظاهر به خبره بودن نکنید


«اگر پول‌تان را جایی خرج می‌کنید که هیچ چیز از آن نمی‌دانید، در حال قمار کردن هستید.» این جمله‌ای است که بافت اوایل امسال به CNBC گفت. این توصیه‌ای است که بافت کمتر از آن منحرف شده و البته دلیلی است برای اینکه بازارهای سهام فناوری، طلا و خطوط هوایی هرگز پولی از او نگرفته‌اند. او در نامه ۲۰۱۴ خود به سهامداران نوشت:«برای افزایش بازده سرمایه‌گذاری نیازی نیست خبره باشید. در صورتی که چنین است باید محدودیت‌هایتان را بشناسید و دوره‌های مربوطه را برای تصمیم‌گیری عقلانی‌تر بگذرانید. همه چیز را ساده بگیرید و در پی بلندپروازی نباشید. وقتی به شما وعده سود سریع می‌دهند با یک «نه» سریع جواب‌شان را بدهید.»

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
حبيب فريدصادقي
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

با سلام و خسته نباشيد،خيلي مطالب جالبي بود من كه خيلي استفاده كردم با تشكر فراوان

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها